شایع ترین بیمارهای عفونی اطفال ، مشکلات تنفسی است

۱۷م آذر ،
ممتاز نیوز: رییس انجمن عفونی اطفال ایران گفت: شایع ترین بیماری های عفونی در اطفال مشکلات تنفسی است که ۲۰ درصد از بیماری های عفونی در بین این دسته از گروه های جامعه را در برمی گیرد.
محمدرضا بلورساز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عمده ترین سبب بروز بیماری های تنفسی در کودکان، ویروس ها است که به عنوان عامل بروز حدود ۷۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری به شمار می رود.

وی با بیان اینکه سرفه ، تب، بی اشتهایی، گرفتگی بینی، آب ریزش بینی، گلودرد و بی قراری ازجمله علایم این گونه بیماری ها است، گفت: علایم بیماری های تنفسی بر اساس اینکه بیماری حاد و یا مزمن باشد، در هر سنی در بین نوزادان، شیرخوارگان و کودکان با یکدیگر متفاوت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در جامعه ما بیماری های تنفسی کودکان بیشتر به صورت حاد است که در مدارس و مهدکودک ها به میزان بسیاری دیده می گردد.

بلورساز با بیان اینکه دوره این گونه بیماری ها بین ۳ تا ۵ روز به طول می انجامد، افزود: والدین بلافاصله پس از ملاحظه علایم باید به پزشک مربوطه مراجعه و از درمان های خودسرانه پرهیز کنند تا بیماری به طور دقیق تشخیص داده و درمان شود.

وی تاکید کرد: تنها اقدامی که والدین مجاز به انجام آن می باشند، این است که در صورت ملاحظه تب در کودک، پیش از رساندن آن به مراکز درمانی، به او شربت تب بر بدهند و از فرستادن به مهدکودک و مدرسه جلوگیری کنند.

دبیر انجمن کودکان ایران به نقش تغذیه مناسب در درمان بیماری های تنفسی اشاره کرد و گفت: در دوره بیماری باید تغذیه مناسب شامل میوه ها، سبزی ها، مواد غذایی دارای ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئینی و غذاهای گرم به کودک خورانده تا سیستم ایمنی بدن آنها تقویت شود و بتواند با ویروس های مهاجم مقابله کند.

بلورساز با تاکید بر اینکه والدین باید از دادن آنتی بیوتیک خودسرانه به کودکان پرهیز کنند، افزود: علایم بیماری های تنفسی بسیار شبیه به یکدیگر است و هر بار ممکن است کودک به یکی از این نوع بیماری ها دچار شده باشد، بنابراین خوراندن آنتی بیوتیک خودسرانه به کودک ویروس ها را نسبت داروها مقاوم کرده و در مراحل بعدی سیستم ایمنی بدن کودک دیگر توانایی مقابله با ویروس ها را نخواهد داشت.

بیماری های تنفسی گروهی از بیماری ها است که ازطریق درگیرکردن بخش هایی از دستگاه تنفسی سبب اختلال در عملکرد ریه ها می گردد. ریه ها مهمترین قسمت دستگاه تنفسی به شمار می روند که در تبادل گازهای تنفسی برای تامین اکسیژن بافت های مختلف بدن و دفع دی اکسیدکربن نقش دارد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.