شایع ترین بیماری سالمندان چیست؟

۱۸ام بهمن ،

شایع ترین بیماری سالمندان چیست؟

آرتروز شایع ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است در این بیماری غضروف تخریب می گردد و به تدریج از بین می رود مفاصل زانو، ران و ستون فقرات به سبب تحمل وزن بدن بیشتر دچار بیماری آرتروز می شوند.

به گزارش راسخون، دکتر ابوالقاسمی فوق تخصص رماتولوژیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزایش وزن، ژنتیک و جنسیت را از مهمترین عوامل ایجاد بیمای های آرتروز دانست و گفت: افزایش وزن و چاق بودن نیز در ایجاد بیماری آرتروز در ستون مهره، لگن و زانو تاثیر دارد به طوریکه اگر فردی ۵ کیلو وزن کم کند درد آرتروزش نیز ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
 
وی ادامه داد: اگر فردی بر اثر تصادف یا ورزش به مفاصلش آسیب وارد شود وی بیشتر در معرض بیماری آرتروز قرار دارد.

این فوق تخصص روماتولوژیک، درد را مهمترین علامت آرتروز دانست و اظهار داشت: بیمار ابتدا دچار درد مکانیکی می گردد یعنی هنگام راه رفتن مفاصلش دچار درد می گردد و گاهی نیز استخوان هایش ورم و زانوهایش آب می آورد.
 
وی با بیان اینکه نوع تغذیه و رژیم غذایی در بوجود آمدن آرتروز مفاصل تاثیر بسیاری دارد گفت: مهمترین اصل در رژیم غذایی استفاده متعادل از لبنیات، گوشت، میوه و سبزیجات است. همچنین با کاهش وزن و ورزش کردن می‌توان جلوی ابتلا به بیماری آرتروز را گرفت.
 
ابوالقاسمی با اشاره به عمل آرتروز پلاستی گفت: بیماران مبتلا به آرتروز می‌توانند عمل آرتروز پلاستی انجام دهند که عمل آرتروزپلاستی یعنی تعویض مفصل با پروتز (مفصل مصنوعی) است.
 
نکته: با کاهش وزن، شنا کردن، تغذیه مناسب، پیاده روی، بستن رانو هنگام ورزش کردن استفاده کمتر از پله میتوان از مبتلا شدن به بیماری آرتروز جلوگیری کرد.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.