شبکه آزمایشگاهی سل در کشور تکمیل شد

‘سعید مهدوی’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: اعتبارات تجهیز و تکمیل این شبکه آزمایشگاهی را از صندوق مبارزه با ایدز، سل و مالاریای سازمان جهانی بهداشت موسوم به ‘گلوبال فاند’ دریافت کردیم.

وی خاطرنشان کرد با این اعتبارات یکصد ‘هود بیولوژیک’ -نوعی دستگاه آزمایشگاهی برای حفاظت کاربران در برابر آلودگی باکتری ها- برای آزمایشگاه های کشور که آزمایش های تشخیصی سل را انجام می دهند، خریداری شده است.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت، گفت: همچنین برای این آزمایشگاه ها دستگاه های سانتریفیوژ -نوعی ابزار آزمایشگاه تشخیص طبی برای جدا کردن و بررسی نمونه ای از سلول- و میکروسکوپ، تهیه شده است.

مهدوی یادآور شد پیش از این آزمایشگاه مرجع تشخیص سل فقط در بیمارستان مسیح دانشوری تهران و یک بیمارستان در تبریز بود اما هم اکنون با راه اندازی آزمایشگاه هایی در شهرهایی از جمله شیراز و مشهد، تعداد آنها به هفت آزمایشگاه رسیده است.

وی، تکمیل ظرفیت شبکه آزمایشگاهی سل کشور از نظر کمی و کیفی و اتصال آزمایشگاه های سل در کشور را از جمله مزایای تجهیز آزمایشگاه های سل در کشور عنوان کرد.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت، گفت: هم اکنون ۳۰۰ آزمایشگاه در کشور وجود دارد که آزمایش های اولیه سل را انجام می دهند اما برای آزمایش های تکمیلی آنتی بیوگرام – آزمایش بررسی حساسیت و مقاومت باکتری نسبت به آنتی بیوتیک ها – ، تست های مولکولی و کشت سلولی باید در همان هفت آزمایشگاه مرجع سل صورت گیرد.

مهدوی افزود: آزمایش های تست مولکولی سل را فقط ۳۰ تا ۳۳ آزمایشگاه در کشور صورت می دهند.

وی خاطرنشان کرد مرکز مسیح دانشوری تهران تنها مرکز آزمایشگاهی سل در کشور است که تمام آزمایش های اولیه و تکمیلی مربوط به سل را با هم صورت می دهد و علاوه برآن نقش هدایت، سرپرستی و نظارت بر دیگر آزمایشگاه های سل در کشور را برعهده دارد.

به گفته مهدوی، این مرکز در شرق منطقه خاورمیانه در زمینه تشخیص و درمان سل، نقش مهمی ایفا می کند.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۲۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.