شبکه مستند در جست‌وجوی پلنگ ایرانی

جام جم آنلاین: مستند « در جست و جوی پلنگ ایرانی » ساخته تحسین شده فتح‌الله امیری که به عنوان اولین فیلم مستند ایرانی با موضوع حیات وحش موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده است سه شنبه این هفته ، ۶ تیر ماه ، در قالب « شبهای مستند » پخش و سپس با حضور کارشناسان نقد و بررسی خواهد شد.

« در جست و جوی پلنگ ایرانی » روایتگر تلاش یک گروه پژوهشگر و مستندساز برای به تصویر کشیدن رفتارهای طبیعی پلنگ ایرانی در زیستگاه البرز مرکزی است. تلاشهایی که در طول شش سال و با هشتاد سفر به ارتفاعات البرز شکل می‌گیرند. این رنج سفر در کوه‌های صعب العبور و ارتفاعات چهارهزار متری تنها برای چند لحظه دیدن موجود زیبای ایرانی است اما….

این مستند هفتاد دقیقه‌ای همچنین به بیان شرایط زیستی و وضعیت اقلیمی حاکم بر منطقه البرز می‌پردازد و از عوامل تولید آن می‌توان به : پژوهش ( باقر نظامی بلوچی و محمد صادق فرهادی نیا )، تصویر برداران ( فتح الله امیری، باقر نظامی بلوچی، مهدی نورمحمدی، مرتضی اسلامی دهکردی، نیما عسگری، مسعود حاضری، احسان جنتی و علی هاشم پور )، تدوین ( مجید محمد دوست )، موسیقی ( بابک میرزاخانی )، صدا برداری ( احسان امیری) و صداگذاری ( مهدی رمضانی ) اشاره کرد.علاقمندان می‌توانند این مستند جذاب را سه شنبه، ۶ تیرماه، ساعت ۱۹ از شبکه مستند سیما ببینند.

آواها و نغمه‌های کار در شبکه مستند شنیده می‌شوند  

تولید قسمت‌های جدید مجموعه « برکت» که به بررسی آواها، ترانه‌ها و نغمه‌های کار در مشاغل مختلف و در مناطق مختلف ایران می‌پردازد، برای پخش در ماه مبارک رمضان از شبکه مستند سیما ادامه دارد.

حسینعلی بینوایی تهیه کننده و کارگردان این مجموعه در گفت و گو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، ضمن تایید این خبر اضافه کرد: تا کنون پنج قسمت از این مجموعه به روی آنتن رفته است و قصد داریم پنج قسمت جدید آن را نیز آماده پخش کنیم. ضمن این که سه قسمت دیگر که به خرما چینی، آوای شالی کاری و جارها می‌پردازد با رسیدن فصل خاص آن ضبط و آماده پخش خواهند شد.وی موضوعات این پنج قسمت جدید را اینگونه برشمرد: « آوای گندمکاران »، « آوای گل و گلاب »، « آوای دامداران »، « آوای چای کاران » و « آوای کاشت و داشت » و اذعان کرد که هر قسمت از برنامه در سه بخش عمده شامل تصویر مستند محض وتصاویر و آواهای محلی ایران، بخش کارشناسی با حضور اساتید موسیقی و فرهنگ عامه و همچنین بخش نریشن با صدای عباس تحویلدار تشکیل شده است.

بینوایی ادامه داد: برای ساخت این مجموعه به شهرها و روستاهای دوازده استان همچون چهارمحال و بختیاری، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان و… سفر کرده ایم و سفرمان به شهرها و استان‌های دیگر برای ثبت و ضبط آواهای کار ادامه خواهد داشت.

وی از سمیه نوایی مهر ( مدیرتولید)، قاسم اصغر پور و مجید احدی ( تصویربردار)، علی شریفی ( صدا بردار)،علیرضا تقی تبار (مدیر برنامه ریزی و هماهنگی)، مهدی نوایی ( دستیار تهیه ) و حسینعلی بینوایی و امیر ظفری به عنوان تدوینگر کار نام برد و اضافه کرد که دکتر محمد حنیف و علی هانی زاده کار پژوهش و نویسندگی مجموعه را انجام می‌دهند.گفتنی است « برکت » از تولیدات شبکه مستند سیما است که در دوازده قسمت به موسیقی کار در ایران می‌پردازد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.