شبهات فراوانی در مقابل وجوه اعجاز قرآن وجود دارد

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام ‘محمد سادات منصوری’ روز چهارشنبه در نخستین همایش اعجاز قرآن با بیان نمونه هایی از شبهات قرآنی و پاسخ به آنها گفت:‌ قرآن کریم به عنوان معجزه جاوید پیامبر اکرم(ص)، مهمترین و اصیل ترین سندی است که طی تاریخ در اختیار مسلمانان قرار داشته، و به جرات می توان گفت بخش بزرگی از فرهنگ اصیل اسلام و تمدن اسلامی مدیون این کتاب عظیم و مقدس است.

وی افزود: بنابراین، اهمیت این کتاب به حدی است که بیشتر دانشمندان اسلامی بر این باورند که فقط با دقت و تعمق در آن می توان به وجود خداوند پی برد و به همین علت از دوران اولیه نزول قرآن، بسیاری از دانشمندان درصدد اثبات معجزه بودن و وحیانی بودن آن برآمدند.

این استاد حوزه اضافه کرد:‌ در مقابل این دانشمندان که در صدد اثبات معجزه بودن قرآن بودند، عده ای نیز بدنبال نقض اعجاز قرآن بودند و تلاش کردند تا در معجزه بودن قرآن و وحیانی بودن آن خدشه وارد سازند که این تلاش ها به ‘شبهات قرآن’ نامیده می شود.

وی افزود: در واقع در برابر هریک از جنبه های گوناگون اعجاز، تعداد فراوانی از شبهات وجود دارد که از سوی گروههای فکری درونی و بیرونی جامعه اسلامی مطرح شده است. از این رو بخشی از تلاش های علمی دانشمندان اسلامی، معطوف به پاسخگویی به این شبهات بوده است.

سادات منصوری ادامه داد: تردید در قدسی و وحیانی بودن قرآن، ادعای وجود اغلاط تاریخی در قرآن درباره مسیحیت و بسیاری دیگر از شبهاتی که درباره فصاحت و بلاغت این کتاب مطرح شده از جمله مواردی است که دانشمندان اسلامی بطور مستدل به آنها پاسخ داده اند.

وی همچنین گفت: برخی نیز تلاش می کنند تا بگویند که قرآن کلام بشری و نتیجه تلاش رسول خدا(ص) است نه وحی الهی، و از طرف دیگر چنین مدعی شده اند که منابع قرآن در کتاب های دیگر بویژه عهد عتیق و عهد جدید بوده است.

رییس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی گفت: تشابه ادیان آسمانی امری قطعی است که قرآن نیز بر آن تصریح داد و در این ادیان مخصوصا سه دین اصلی یهودیت، مسیحیت و اسلام مشترکات فراوانی یافت می‌شود که با اندک تاملی می‌توان آنها را یافت.

وی افزود: اگر بپذیریم که تورات و انجیل حقیقی کتاب هایی هستند که از سوی خداوند نازل شده‌، پس نباید اختلاف فاحشی بین قرآن و عهدین وجود داشته باشد. بنابراین وجود مشابهت دلیل بر صدق و حقانیت آن است.

نخستین همایش اعجاز قرآن با هدف تحقیق و رمزگشایی از ابعاد گوناگون قرآن کریم، عصر چهارشنبه با برپایی سه نشست تخصصی مباحث نظری اعجاز، اعجاز علمی و اعجاز لفظی و سیستم ها پایان می یابد.

این همایش، زیر نظر وزارت علوم و پژوهشکده اعجاز قرآن وابسته به دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه تهران و موسسه تبیان برگزار شده است.

فراهنگ ** ۱۰۰۳ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۹۳۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.