شبکه علمی کشور با پهنای یک گیگابایت راه‌اندازی می‌شود

۱۲م اسفند ، ایسنا- یونسکو و سایر سازمانهای بین‌المللی باید دسترسی برابر کشورها به اطلاعات و ارتباطات را تضمین کرده و از اعمال هرگونه محدودیت در این عرصه جلوگیری کنند.

علی حکیم جوادی با بیان این مطلب اظهارکرد: باید موضوع محدودیت دسترسی به منابع علمی، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه جامعه بین المللی و نهادها و سازمانهای ذیربط جهانی به ویژه یونسکو که خانه علم، آموزش و فرهنگ جهانی است قرار گیرد و تدابیری اتخاذ تا محدودیت دسترسی به منابع علمی برای کشورها رفع شود.

وی ضمن انتقاد از وضعیت نابرابر و تبعیض‌های موجود در عرصه دسترسی به منابع علمی در جهان افزود: امروزه شعارهای زیبایی مانند آموزش برای همه، اطلاعات برای همه، دسترسی همگانی به علم و منابع علمی از سوی سازمانهای مختلف مطرح می‌شود.

او خاطرنشان کرد: اما این قبیل شعارها و نیز برنامه‌های مهم جهانی در عرصه ی علوم، اطلاعات و ارتباطات، با محدود کردن کشورها و جلوگیری از دسترسی آنها به منابع علمی قابل جمع نبوده و باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به استفاده از شبکه ملی یادگیری در سطوح مختلف آموزشی در کشورمان تصریح کرد: هدف از اجرا و بهره برداری از این شبکه، اشاعه دانش و کاستن از شکاف دسترسی به منابع علمی و آموزشی میان سطوح مختلف جامعه و نیز تضمین برابری به علوم و فناوری است.

وی ادامه داد: شبکه ملی یادگیری در ایران، سه سطح آموزش در مدارس، آموزش عالی و نیز آموزشهای فنی و حرفه‌ای را پوشش می دهد.

حکیم جوادی با اشاره به بیان موفقیت‌های کشورمان در عرصه هوشمندسازی مدارس و استفاده از فناوریهای نوین برای تحقق شعار “هر خانه، یک کلاس درس” گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند که این امر یکی از مهمترین دستاوردهای کشور در عرصه آموزش و پرورش است.

وی تاکید کرد: در آموزش عالی نیز تلاش شده است با ایجاد مراکز داده‌های علمی، شرایط لازم برای دسترسی دانشجویان و اساتید به متون و منابع علمی و مشارکت این منابع فراهم شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که ایران در حال راه‌اندازی شبکه ی علمی کشور با پهنای یک گیگابایت است اظهارکرد: این امر تحولی بزرگ در عرصه به اشتراک‌گذاری منابع علمی ایجاد می‌کند که با این اقدام، دانشگاه‌های کشور به صورت آموزش از راه دور و یادگیری شبکه‌ای به یکدیگر متصل خواهند شد.

وی با اشاره به موضوع استفاده از شبکه ی ملی یادگیری در عرصه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزود: با اتخاذ این اقدام، موسسات و نهادهای فعال در عرصه آموزشهای مهارتی به یکدیگر متصل می‌شوند و در این رابطه با استفاده از شبیه‌سازی، در مواردی که دسترسی به کارگاه یا آزمایشگاه وجود ندارد می‌توان به صورت مجازی به آن دسترسی پیدا کرد.

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.