شبیه‌سازی مزه‌ها به صورت دیجیتال

new-taste-simulator

new-taste-simulator

آیا تا به حال شده آرزو کنید بتوانید مرغ بریانی که در تلویزیون نشان می دهند را مزه کنید، یا آن کیک شکلاتی را که در اینترنت دیده اید امتحان کنید؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از تلگراف ؛ این دیوانه وارترین رویای غذایی شما ممکن است به زودی با کمک یک وسیلۀ جدید که به کاربر اجازه می دهد غذاها را به صورت مجازی مزه کند، تحقق یابد.

این شبیه سازِ دیجیتالی مزه ها توسط محققانی در دانشگاه ملی سنگاپور طراحی شده است. طرز کار آن به این صورت است که دو قطعۀ آهنی را درون دهان خود قرار می دهید – یکی از آنها بالای زبان قرار می گیرد، دیگری زیر آن – و این باعث فرستاده شدن جریان های متفاوتی می شود که موجب تصور خوردن یک چیز خوشمزه برای محرک های طعم در زبان می شود.

محقق ارشد این پروژه، نیمِشا راناسینگ، به سایت تلگراف اینگونه گفت “تا کنون، با دستکاری کردن اندازۀ موج، فرکانس و دما – هم گرم کردن و هم سرد کردن – موفق شده ایم ادراک شوری، ترشی و تلخی را با موفقیت منتقل کنیم.”

البته مزۀ پنجمی هم اخیرا یافت شده که هنوز به لیست مزه های این شبیه ساز نپیوسته است. به علاوه، این شبیه ساز نمی تواند رایحه و بافت غذا را نیز شبیه سازی کند، که عوامل مهمی برای مزه هستند، با اینحال تیم محققان بروی کار بر روش هایی هستند تا این ویژگی ها را اضافه کنند.

این دستگاه می تواند برای مزه کردن آن غذاهای اشتها آوری که در تلویزیون و صفحه کامپیوتر دیده می شود مورد استفاده قرار گیرد و می تواند یک راه برای فرستان جوایز دیجیتالی در بازی های کامپیوتری باشد. اما راناسینگ می گوید که احتمالات آینده برای این شبیه ساز فراتر از فقط جنبه های تفریحی خواهند رفت.

او به نیو سایِنتیست اینگونه گفت “آدم هایی که دیابت دارند می توانند از این شبیه ساز مزه برای شبیه سازی حس شیرینی استفاده کنند بدون آنکه به سطح قند خون واقعی خود صدمه ای وارد کنند. بیماران سرطانی می توانند از آن برای بهبود و بازیابی آن احساس مزه ها که در طی شیمی درمانی خفیف شده استفاده کنند.”

اگر که ایدۀ قراردادن قطعه های آهنی در دهانتان به نظر کمی منزجر کننده است، تیم راناسیتگ بر یک نسخۀ کوچکتر از این دستگاه کار می کنند که بتواند بروی قطعه ای مثل یک آب نبات دیجیتالی سوار شود.

مطالب مرتبط:

  1. نوجوانی که از طریق صحبت با فیل ها جان مردم را نجات داد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.