شبیه سازی ۱۰ میلیارد نورون مغز

۰۴م آذر ،

سلامت > تحقیقات
ابررایانه سکویا که اخیرا عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان را به دست آورده در قدرتمندترین شبیه‌سازی مغزی تاکنون موفق به شبیه‌سازی ۱۰ میلیارد نورون و ۱۰۰ میلیارد ارتباط میان آنها شده است

به گزارش ایسنا، شرکت ماشین آلات بین المللی کسب و کار، آی‌بی‌ام  و آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور در فرآیند تولید یک برنامه محاسبه شناختی برای سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ دفاعی(دارپا) توانسته‌اند تعداد بی‌سابقه ۲٫۰۸۴ میلیارد هسته عصبی سیناپسی را تولید کنند که یک معماری رایانه‌ای با عملکرد شبیه به مغز است.

آی‌بی‌ام این طراحی را نه یک مغز که یک معماری محاسبه شناختی ماژولار مقیاس پذیر غیر فون با ملزومات نیروی بسیار کم خوانده است.

این طرح با سیستم متریک ۱۰۰ تریلیون سیناپس دارپا که بر اساس تعداد سیناپس‌های مغز انسان است هماهنگی بیشتری دارد.

این دستاورد بخشی از برنامه محاسبه شناختی دارپا موسوم به “سیستم‌های الکترونیک مقیاس‌پذیر پلاستیکی قابل تطبیق ساختمان عصب” (SyNAPSE) است.

آی‌بی‌ام برای دستیابی به این فناوری از تراشه‌های محاسبه شناختی خود که سال قبل رونمایی کرده بود، استفاده کرد. این تراشه‌ها برای بازسازی پدیده میان نورون‌ها و سیناپس‌ها طراحی شده‌اند.

بنابر اعلام این شرکت، بیش از دو میلیارد هسته در ۷۷ منطقه الهام گرفته از مغز با ارتباطات ماده خاکستری و ماده سفید تقسیم شدند. شبکه ماده خاکستری از طریق مدلسازی و شبکه ماده سفید نیز از یک نقشه دقیق از ارتباطات در مغز یک میمون به دست آمدند.

تعداد ترکیبی ۳۵۰ میلیارد نورون و ۱۰۰ تریلیون سیناپس تا هزار و ۵۴۲ برابر آهسته‌تر از سرعت عادی در واقعیت اجرا شده‌اند.

هدف نهایی این پروژه ساخت یک رایانه با عملکرد مشابه مغز است که می‌تواند اطلاعات را از چندین منبع به طور بلادرنگ پردازش کند. این رایانه همچنین قادر خواهد بود تا خود را به طور چشمگیری در واکنش به محیط خود مانند یک مغز واقعی بازنویسی کند.

این رایانه باید بسیار کوچک و کم قدرت باشد که این بخش از آن شاید بسیار چالش‌برانگیزتر از ساخت ارتباطات به نظر برسد.

این دستاورد در نشست ابرمحاسبات ۲۰۱۲ ارائه شده است.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.