شبی که نیم میلیارد تومان می ارزید/ گزارش تصویری

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788135351082804.jpg بیست‌ودومین جشن گلریزان ستاد دیه کشور در تالار عقیق جماران با حضور برخی مسئولان قضایی و افراد خیر برگزار شد.

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788135363250825.jpg اسدالله جولایی رییس ستاد دیه گفت: “با کم هزینه ترین امکانات و ابزار توانستیم در مدت ۲۲ سال ۶۰ هزار زندانی جرائم غیر عمد را آزاد کنیم. از حق نباید گذشت که اگر قانون بیمه شخص ثالث اصلاح نمی شد امروز بیش از ۵۰ هزار زندانی دیه داشتیم چرا که در سال ۸۲ تعداد زندانیان ما به ۳۰ هزار نفر رسید.

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788135964631881.jpg در این مراسم اعلام شد در سال گذشته ۱۲ هزار زندانی از بند رها شدند مبلغ آزادی این زندانیان (بدهی زندانیان به اشخاص) ۵۰۹ میلیارد تومان شد که ۲۷۰ میلیارد تومان آن را شاکیان بخشیده، ۱۴ میلیارد تومان را خیرین و الباقی را دولت، بیمه ها، خود محکومین و از طریق اعصار تامین شده است

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788135975083900.jpg میرمحمد صادقی، رییس هیات مدیره ستاد دیه، خاطراتی از زمان تشکیل این ستاد حرف زد و مهریه های بالا را یکی از معضلات فعلی جامعه ایران دانست

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788135984755917.jpg وزیر دادگستری و رییس سازمان زندان ها در بیست و دومین گلریزان ستاد دیه

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788135994583934.jpg بختیاری، وزیر دادگستری در حاشیه بیست و دومین گلریزان ستاد دیه گفت: ۲۰ میلیون تومان وام به زندانیان مهریه پرداخت می‌شود

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788136520928858.jpg غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان ها گفت: هدف برگزاری جشن گلریزان در کشور آزادی زندانیانی است که به واسطه محکومیت‌های مالی به زندان افتاده‌اند و البته غیر بزهکار هستند. برخی از محکومان و گرفتاران در زندان افرادی هستند که به واقع بزهکار نیستند اما به خاطر مشکلات و گرفتاری‌های مالی نظیر دیه و مهریه به زندان افتاده‌اند و از خانواده خود دور شده‌اند.

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788136549944909.jpg بختیاری و میرمحمدصادقی در گلریزان ستاد دیه

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788137352566319.jpg گروه همخوانی از کانون اصلاح و تربیت دو قطعه سرود در گلریزان ستاد دیه اجرا کرد

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788136539804891.jpg در گلریزان امسال ستاد دیه، رهبر معظم انقلاب ۸۰ میلیون تومان، رییس جمهور، ۵۰ میلیون، رییس قوه قضائیه ۵۰ میلیون و رییس مجلس ۳۰ میلیون تومان کمک کردند

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788137384702375.jpg بیست و دومین گلریزان ستاد دیه

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788138641284582.jpg در این مراسم رئیس ستاد دیه کشور با انتقاد از بدقولی برخی خیرین که قول می دهند اما به تعهداتشان عمل نمی کنند

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788138650956599.jpg گلریزان ستاد دیه

/Images/News/Larg_Pic/4-5-1391/IMAGE634788137372222353.jpg رییس ستاد دیه گفت: “۱۲ هزار زندانی جرائم غیرعمد داریم که برای آزادی همه آنها به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اگر بتوانیم ۵۰ درصد آن را با استفاده از ریش سفیدی و بخشش و گذشت شاکیان تامین کنیم در هر حال ۳۰۰ میلیون نیازمندیم.

به گزارش خبرآنلاین، بیست‌ودومین جشن گلریزان ستاد دیه کشور در تالار عقیق جماران با حضور برخی مسئولان قضایی و افراد خیر برگزار شد. دراین مراسم ۵۰۰ میلیون تومان برای کمک به زندانیان دیه و مهریه جمع شد.

اعلام نیاز ۶۰۰ میلیارد تومان برای آزادی ۱۲ هزار زندانی
در این مراسم رئیس ستاد دیه کشور با انتقاد از بدقولی برخی خیرین که قول می دهند اما به تعهداتشان عمل نمی کنند گفت: در سال گذشته توانستیم ۱۲ هزار زندانی را از بند رها کنیم که مبلغ آزادی این زندانیان (بدهی زندانیان به اشخاص) ۵۰۹ میلیارد تومان شد که ۲۷۰ میلیارد تومان آن را شاکیان بخشیده، ۱۴ میلیارد تومان را خیرین و الباقی را دولت، بیمه ها، خود محکومین و از طریق اعصار تامین شده است.
اسدالله جولایی با بیان اینکه ستاد دیه با کم هزینه ترین امکانات و ابزار توانسته است در مدت ۲۲ سال ۶۰ هزار زندانی جرائم غیر عمد را آزاد کند گفت: از حق نباید گذشت که اگر قانون بیمه شخص ثالث اصلاح نمی شد امروز بیش از ۵۰ هزار زندانی دیه داشتیم چرا که در سال ۸۲ تعداد زندانیان ما به ۳۰ هزار نفر رسید.
وی با بیان اینکه امروز تنها ۲۲۰۰ زندانی دیه در زندانهای کشور محبوس هستند گفت: ۱۲ هزار زندانی جرائم غیرعمد داریم که برای آزادی همه آنها به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اگر بتوانیم ۵۰ درصد آن را با استفاده از ریش سفیدی و بخشش و گذشت شاکیان تامین کنیم در هر حال ۳۰۰ میلیون نیازمندیم.
جولایی با انتقاد از برخی خیرین گفت: برخی خیرین برگه های کمک را تکمیل کرده و قول می دهند مبلغی را پرداخت کنند و ستاد دیه روی آن حساب می کند اما این پرداخت انجام نمی شود. مانند آقایی به نام نظری که بنده اعلام می کنم ایشان بر خلاف قولش این مبلغ را پرداخت نکرد. حالا ما باید جوابگوی بازرسی ریاست جمهوری، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باشیم که چرا برگه تعهد داریم ولی پولی واریز نشده است.

هدف آزادی زندانیان و محکومان غیر بزهکار است
در ادامه، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی گفت: هدف برگزاری جشن گلریزان در کشور آزادی زندانیانی است که به واسطه محکومیت‌های مالی به زندان افتاده‌اند و البته غیر بزهکار هستند.
غلامحسین اسماعیلی افزود: هدف برگزاری این جشن‌ها این است که در کنار انجام واجبات و فرائض دینی باید به سراغ فقرا رفته و به حال گرفتاران سرکشی کرد.
وی افزود: برخی از محکومان و گرفتاران در زندان افرادی هستند که به واقع بزهکار نیستند اما به خاطر مشکلات و گرفتاری‌های مالی نظیر دیه و مهریه به زندان افتاده‌اند و از خانواده خود دور شده‌اند.
اسماعیلی با اشاره به این مطلب که ما در دریافت کمک‌های شهروندان هیچ محدودیتی نداریم گفت: سال‌های گذشته شرایطی وجود داشته که برخی از شهروندان طلا و جواهرات و حتی تابلو فرش به ستاد دیه کمک کرده‌اند و ستاد نیز آنها را فروخته و با وجه حاصل از آن به کمک زندانیان رفته است.
وی تصریح کرد: ما در هر حال انسان هستیم و بزرگترین نعمتی که خداوند به انسان داده است آزاد بودن اوست به همین دلیل هرگاه که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که یک هم نوع از زندان آزاد شود باعث خوشحالی است.
رئیس سازمان زندان‌های و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خاطر نشان کرد: البته محکومانی که از طریق کمک ستاد دیه کشور آزاد می‌شوند به واقع با محکومان و بزهکارانی که به خاطر سرقت و انجام سایر جرائم به زندان رفته‌اند متفاوت هستند.
اسماعیلی گفت: ما هم در سازمان زندان‌ها تلاش کرده‌ایم که در حد امکان هر ساله به این جشن کمک کنیم تا زمینه آزادی زندانیان فراهم شود.

اعلاک کمکهای نقدی
در این مراسم کمک نقدی برخی مسئولان ارشد نظام، ارگان‌ها و خیران به این شرح اعلام شد:
مقام معظم رهبری ۸۰ میلیون تومان، رئیس قوه‌قضاییه ۵۰ میلیون تومان، رئیس جمهوری ۵۰ میلیون تومان، رئیس مجلس شورای اسلامی ۳۰ میلیون تومان، اتاق بازرگانی ایران ۵۰ میلیون تومان، اتاق بازرگانی تهران ۴۰ میلیون تومان، آقای غرضی ۵ میلیون تومان، بنیاد تعاون ۵ میلیون تومان، آقای چراغی ۵ میلیون تومان، خانم یاسان ۱۰ میلیون تومان، آقای اعتمادیان ۱۵ میلیون تومان، کمک خیرین از طریق واریز به بانک ملی ۱۰۳ میلیون تومان، وزیر دادگستری ۲ میلیون تومان و اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها ۱۰ میلیون تومان.
همچنین برخی خیران حاضر در مراسم نیز با پر کردن فرم‌های مخصوص، برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کمک کردند.

 

۲۰ میلیون تومان وام به زندانیان مهریه پرداخت می‌شود
وزیر دادگستری اعلام کرد: تولیدکنندگان و کارآفرینان که صلاحیت و استحقاق آنان توسط ستاد دیه و وزیر دادگستری احراز شود، می‌توانند بدون رعایت سقف مذکور تا سقف مبلغ محکومیت و حداکثر ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

سید مرتضی بختیاری در حاشیه جشن گلریزان ستاد دیه کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وام قرض الحسنه مصوبه دولت ویژه زندانیان برای زندانیان مهریه هم صدق می کند گفت: با تصویب هیئت دولت تولیدکنندگان و کارآفرینان که صلاحیت و استحقاق آنان توسط ستاد دیه و وزیر دادگستری احراز شود، می‌توانند بدون رعایت سقف مذکور تا سقف مبلغ محکومیت تسهیلات دریافت کنند که حداکثر وام پرداختی در مورد مهریه دویست میلیون ریال ۲۰ میلیون تومان است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه، دولت؛ وزیر دادگستری را مجاز کرده است در موارد خاص و ضروری از جهت تعداد اقساط و مبلغ بازپرداخت وام دریافتی محکومانی که قادر به پرداخت اقساط وام خود نیستند، با پیشنهاد مدیرعامل ستاد دیه و یا رأساً تصمیم مقتضی اتخاذ و مراتب را برای اجرا به بانک عامل اعلام کند.

پرداخت اقساط، سه ماه پس از آزادی مددجو
وزیردادگستری گفت: جمع کارمزد متعلقه به نسبت، به تعداد اقساط ماهانه اضافه می‌ شود. سررسید پرداخت اولین قسط، حداقل سه ماه پس از آزادی مددجو از زندان است. بر این اساس، توزیع تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به تفکیک هر استان براساس تعداد مددجویان آن استان به پیشنهاد ستاد مرکزی دیه و تأیید وزیر دادگستری است.
همچنین ستادهای دیه موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود را بر مبنای گزارش بانکهای عامل تنظیم و از طریق ستاد مرکزی دیه به وزارت دادگستری ارائه کنند تا پس از بررسی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ارسال شود.

بختیاری گفت: بر اساس این مصوبه، کارمزد تسهیلات اعطایی به مددجویان، معادل حداقل کارمزد متعارف در نظام بانکی برای تسهیلات قرض‌الحسنه است. بانکهای عامل می‌توانند از تسهیلات یاد شده برای ایجاد پوشش بیمه عمر مددجویان استفاده کنند. همچنین بانکهای عامل موظفند؛ پس از معرفی مددجویان، نسبت به پرداخت وام مذکور مطابق مقررات حداکثر ظرف بیست روز کاری اقدام و نتیجه را به مرجع معرفی‌کننده اعلام کنند.

 

عکس ها: مهری جمشیدی
۴۷۴۷

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.