شبی که کیارستمی بار دیگر تجلیل شد / این کارگردان چرا به جاده علاقه‌مند است؟

۲۷م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، عباس کیارستمی که علاوه بر کارگردانی، سال‌هاست به عکاسی نیز می‌پردازد، در مراسمی که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، لوح تقدیر و نشان ویژه عضویت در انجمن عکاسان ایران را دریافت کرد.

این کارگردان برنده نخل طلا که بیشتر از طبیعت عکاسی می‌کند، تا کنون صد‌ها قطعه از آثارش را در نمایشگاه‌ها و موزه‌های داخلی و خارجی به نمایش در آورده یا منتشر کرده که از آن میان مجموعه عکس‌هایش با نام‌های «جاده‌ها»، «باران» و «به سفیدی برف» بسیار معروف می باشند.

در این مراسم تجلیل، عباس کیارستمی دربارهٔ سابقه عکاسی‌اش از طبیعت گفت: «ابتدا من بیشتر به قصد وقت‌گذرانی در طبیعت گردش می‌کردم. به مرور آن قدر مناظر طبیعی بر من اثر مثبت گذاشتند که فهمیدم با اینکه دوست دارم تنها سفر کنم، اما تحمل تنهایی تماشا کردن این همه زیبایی را ندارم. بعد از آن بود که دوربین به دست گرفتم و به ثبت دیده‌هایم پرداختم تا دیگران هم در آن‌ها شریک شوند.»

او با اشاره به اینکه تا کنون بیش از هزار جاده و کوره راه را در عکس‌هایش ثبت کرده است، دربارهٔ علافه‌اش به این موضوع توضیح داد: «واقعاً نمی‌دانم، شاید این علاقه به احساسات کودکی‌ام باز می‌گردد. راه‌ها نشانی از تکاپو و جستجو می باشند که این سیر و سفر می‌تواند خارجی یا داخلی باشد.»

کارگردان فیلم‌هایی چون «خانه دوست کجاست؟» و «زیر درختان زیتون» ادامه داد: «واژه‌ها و مفاهیم راه، سفر و رفتن در ادبیات کهن فارسی بسیار به کار رفته‌اند، در هایکو‌های ژاپنی بسیار مورد اشاره قرار گرفته اند و اشعار و نوشته‌های معاصر از جمله سروده‌های سهراب سپهری نیز آکنده از آن‌ها می باشند.»

کیارستمی با اشاره به اینکه یک عکس به تنهایی می‌تواند مادر سینما باشد، افزود: «هنر عکاسی به مراتب خالص‌تر از سینماست. زیرا عکس ناچار نیست روایتگر باشد و وظیفه سرگرم نگه داشتن مخاطب را نیز بر عهده ندارد.»

۵۸۲۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.