شب‌های مستند و بازارهای سنتی در شبکه مستند

جام جم آنلاین: شبکه مستند سیما در این هفته، دو هفته فیلم «پریسا عشقی» و «سعید تارازی» را در قالب برنامه «شب‌های مستند» برگزار می‌کند.

پخش آثار پریسا عشقی از دیشب آغاز شده است. از ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت هم آثار سعید تارازی در این برنامه پخش و نقد خواهد شد.

این مجموعه که هر شب ساعت ۳۰‌/‌۲۰ به پخش و نقد فیلم‌های سینمای مستند و آثار شاخص مستندسازان ایران می‌پردازد، در این هفته آثاری از این مستندسازان پخش می‌کند و این آثار با حضور سعید قطبی‌زاده، مجری ـ کارشناس، نقد و بررسی خواهد شد.

همچنین مجموعه مستند پخش « بازارهای سنتی» از دوشنبه این هفته، آغاز می‌شود.

این مجموعه به نقش بازارهای سنتی در تاریخ و فرهنگ نواحی مختلف ایران می‌پردازد و نقش بازار در تولید اقتصادی  و محصولات هر شهر را بررسی می‌کند.

همچنین آشنایی با روند شکل‌گیری بازارهای اولیه و رشد و توسعه آنها از ابتدا تاکنون، همراه با ذکر برخی مصادیق آن، نقش بازار در جامعه و شهر اسلامی و پیوند آن با مسجد جامع و ارکان اصلی دین از ابتدا تاکنون، آشنایی با گونه‌های مختلف بازار اسلامی از لحاظ شکل ساختمانی و معماری از جمله بازار خطی، بازار چند محوری، منظومه‌ای و… معرفی و تشریح بارانداز و راسته و نقش و کارکرد آن در بازارهای سنتی ایران و بیان برخی مصادیق مهم این کالبدها در این مستند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه را از دوشنبه، هر روز ساعت ۳۰/۱۷ و به مدت ۳۰ دقیقه در شبکه مستند سیما ببینند. ضمن این‌که تکرار آن نیز روز بعد در ساعت ۳۰/۹ پخش می‌شود.

jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.