شب ادراری کودکان؛ استرس نخستین روزهای مدرسه

آیا فرزند شما هم جز بچه هایی است که صبح با لباس های خیس از خواب بیدار می شود؟ از هر ده کودک یک نفر مبتلا به شب ادراری است و این مشکل معمولا با آغاز سال تحصیلی تشدید می شود. علت این موضوع به خاطر این است که این کودکان هراس دارند مبادا همکلاسی ها و دوستانشان از این موضوع مطلع شوند. این دوران نه تنها برای کودک که حتی برای والدین نیز نگران کننده است.

کودکی که شب ادراری دارد به شدت از این موضوع رنج می برد. عکس العمل والدین و اطرافیان، احساس گناه و حقارت را در وجود او بیشتر می کند. اما این برخورد هر طور هم که باشد، روز بعد از این اتفاق، سراسر ناامیدی، تضعیف روحیه و از دست دادن اعتماد به نفس برای کودک است. اضطراب و استرس، او را به این فکر وامی دارد که من نمی توانم مشکلم را حل کنم. در چنین شرایطی می بایست والدین با تدبیر و زیرکی او را آرام کنند و اجازه ندهند بیش از پیش در تنهایی عاطفی و اجتماعی خویش فرو رود. در اغلب موارد، سهل انگاری و بی توجهی به مشکل شب ادراری، به شدت روابط اجتماعی کودک را تضعیف کرده و هراس مطلع شدن دیگران از این ناراحتی، در وجود او باقی می ماند. اردو و سفرهای دسته جمعی همراه با دوستان، شرایط استرس زا و دشواری برای کودک است. در این سن معمولا بچه ها، کودکی را که شب ادراری دارد مسخره می کنند. چنین استرس و اضطراب همیشگی، بر روابط او با دیگران تاثیر می گذارد و دائم نگران و مشوش است که دیگران از این مشکل او باخبر شوند. شروع سال تحصیلی و دورانی که کودک می بایست خود را باهمکلاسی ها و شرایط جدید وفق دهد، یک عامل مهم در تشدید این مشکل است.

● شب ادراری کودکان و استرس والدین

همان طور که نخستین روزهای بازگشایی مدارس برای بچه ها همراه با استرس و نگرانی است، والدین نیزگرفتار این اضطراب ها هستند. در واقع این دوران مرحله سازگاری با شرایط جدید است.

برای والدین هم بسیار ناراحت کننده و زجر آوراست که صبح را با دیدن رختخواب خیس فرزندشان شروع کنند. تمیز کردن رختخواب و لباس کودک، سرزنش نکردن او، توجه به شرایط روزهای شروع مدرسه و نگرانی از اینکه فرزند چطور با این مشکل در طول روز برخورد می کند، شرایطی است که همه والدین توانایی ان را ندارند. اگر شما هم جز افرادی هستید که کنترل اعصاب خود را از دست می دهید، بدون سرزنش فرزند تان به دنبال راه حل این مشکل باشید.

● توصیه هایی برای درمان شب ادراری

شب ادراری آن چنان مشکل نادری نیست که تصور می کنید. اگر کودک گرفتار این ناراحتی است، مطمئن باشید حداقل دو نفر از دوستان او نیز شب ادرای دارند. تا شش سالگی مشکل را چندان بغرنج تلقی نکنید، اما بعد از این سن حتما باید چاره ای برای آن اندیشید.

هیچ وقت فرزندتان را سرزنش نکنید و برعکس به او امیدواری دهید که مشکلش حل می شود. توصیه های زیر می تواند تا حدی در غلبه بر این مشکل به شما کمک کند:

از کودک بخواهید قبل از خوابیدن به دستشویی برود.

قبل از خواب نوشیدن مایعات را محدود کنید.

حتما یک چراغ خواب روشن بگذارید و او را نیمه شب برای رفتن به دستشویی بیدار کنید. در موقع خواب لباس های راحت به او بپوشانید تا درموقع رفتن به دستشویی مشکلی نداشته باشد. اگر با اجرای تمام این توصیه ها باز هم بهبودی در ناراحتی فرزندتان حاصل نشد، حتما او را پیش پزشک ببرید. پزشک مشکل او را بررسی می کند و داروهایی تجویز می کند که مانع از پر شدن مثانه طفل در شب می شود. با گذر از این دوران سخت، فرزند شما اعتماد به نفس پیدا می کند و با خیالی آسوده به مدرسه می رود.

آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.