شب قدر، شب نزول قرآن و شب تعیین سرنوشت امت اسلامی و مومنین است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ‘امرالله گیوی’ در شب سوم لیالی قدر که در مسجد سفارت ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و با حضور سفیر، روسای نمایندگی ها، دانشجویان، تجار، صنعتگران، ایرانیان مقیم و جمعی از شیعیان تاجیک و افغان برگزار شد، افزود: اهمیت شب قدر آن قدر زیاد است که می گویند امشب، شب اهل دوستداران و علاقه مندان به خلوت با خداوند بزرگ برای راز و نیاز است.

وی در این مراسم روحانی که با تلاوت آیات قرآن کریم توسط ‘محمد قلی تهرانی’ قاری اعزامی آغاز شد، درباره دلایل عزت این شب، افزود: نزول قرآن کریم در چنین شبی به این شب اهمیت داده به طوری که پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) نزول کوکب قرآن را عامل اصلی جایگاه بالای این شب نزد خداوند بزرگ می دانند.

این مبلغ اعزامی با قرائت سوره ‘إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْر…..’تمام بخش های آن را برای حاضرین تفسیر کرد و درباره اهمیت این شب، اظهار داشت: هیچکس حتی خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی (ص)نیز به تعبیر قرآن اهمیت عظمت این شب را نمی داند و تنها خداوند است که اهمیت آن را می داند.

وی با قرائت بخش دیگری از این سوره که ‘شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است’، افزود: این بدان معنی است که اگر امشب را به عبادت پروردگار سپری و رضایت خدا را کسب کنید، یعنی معادل ۸۳ سال و چهار ماه برای شما ثواب نوشته شده است.

گیوی افزود: برای جلب رضایت خداوند منان و بهره مندی از ثواب الهی در سوره یادشده باید از اذان مغرب تا طلوع فجر خداوند بزرگ را نیایش کرد و دیگر اعمال مستحب و واجب را با خلوص نیت بجا آورد.

وی سپس درباره اینکه شب قدر کدامیک از شب هایی است که ما احیا می گیریم، افزود: روایاتی زیادی در این زمینه وجود دارد برخی نیمه شعبان را شب قدر، برخی شب ۱۹، عده ای دیگر شب ۲۱ و جمعی نیز شب ۲۳ ماه رمضان و برخی دیگر شب های فرد دهه سوم را شب قدر می دانند، اما براساس روایات و احادیت منقول از بین این شب ها تنها شب بیست و سوم ماه رمضان است که شب قدر است.

وی برای اثبات ادعای سخنان خود چند حدیث از پیامبر گرامی اسلام (ص)، حضرت امام جعفر صادق(ع) و حضرت امام حسن عسکری (ع) نقل کرد که همه نشان های موجود در آنها حکایت از آن داشت که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است.

حجت الاسلام گیوی در همین ارتباط افزود: وقتی فردی از امام حسن عسکری (ع)سئوال کرد کدامیک از سه شب مرسوم را احیا بگیرد، ایشان فرمودند احیای شب های ۱۹ و ۲۱ ماه رمضان خوب است، اما مراسم شب قدر ۲۳ ماه مبارک رمضان را از دست ندهید تا فضلیت های آن را از دست ندهید.

وی همچنین تاکید کرد تمام بزرگان ما اتفاق نظر دارند که شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شب قدر است.

این مبلغ اعزامی درباره اینکه چرا پیامبر گرامی اسلامی(ص) و ائمه اطهار (ع) شب قدر را مشخص نکرده اند، افزود: آن بزرگان می خواستند که ما خود را آماده کنیم و با فراغ بال و مقدمه وارد شب احیای اصلی شویم تا از فضلیت های بیشتر این شب عزیز برخوردار شویم و با قرائت دعای جوشن کبیر و گرفتن قرآن بر سر با فلسفه برگزاری این شب بیشتر آشنا شویم.

حجت الاسلام گیوی در پایان با طلب آمرزش برای درگذشتگان زلزله روز گذشته آذربایجان شرقی و آرزوی سلامتی برای مصدومان این بلای طبیعی، خواندن دعای فرج، توبه کردن، عافیت طلبی و اشک ریختن را برخی از اعمال شب قدر دانست.

شرکت کنندگان در این مراسم که تا بامداد صبح روز یکشنبه ادامه داشت، ضمن قرائت دعای جوشن کبیر و گرفتن قرآن بر سر، در مظلومیت حضرت امیرالمومنین علی(ع)و خاندان بزرگوارش نوحه سرایی کردند و به عزاداری پرداختند.

آساق**۱۵۵۸**۱۰۸۰** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۱۸۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.