شب چله امسال با یک آجیل سنتی

۲۷م آذر ،

لرک یا آجیل هفت مغز یا آجیل گهنبار آجیلی است که در زرتشتیان تشریفاتی خاص، و معمولاً هنگام جشن‌ها تهیه و به عنوان نذر و فدیه میان دیگران پخش می‌نماید

لرک یا آجیل هفت مغز یا آجیل گهنبار آجیلی است که در زرتشتیان تشریفاتی خاص، و معمولاً هنگام جشن‌ها تهیه و به عنوان نذر و فدیه میان دیگران پخش می‌نماید.

به گزارش روزگار نو این آجیل پر فایده و مغذی از مواد متنوعی تهیه شده است که هیچ کدام از این مواد خطر دل درد و رو دل کردن را ندارد.

یکی از موادی که کمتر در سایر آجیل ها استفاده می گردد سنجد است سنجد برای درمان بسیاری از بیماری‌ ها از جمله، بیماری‌ های دندان، اسهال، زخم‌ معده و نیز جلوگیری از خون ریزی استفاده می ‌شود.

مویز نیز از پایه های اصلی این آجیل استمویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر نیرو بخش آن بیشتر می‌شود. در این مورد این خشکبار باید اشاره داشت که سرشار از ویتامین‌های B، A، E، و املاحی مانند کلسیم، املاحی مانند کلسیم فسفر و پتاسیم است. 

مویز دارای اسید چرب امگا ۳ و امگا می‌باشد. همچنین باید اشاره داشت که بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع آن مویز پر گوشت، کم دانه یا بی‌دانه است. 

مویز از ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند. 

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز ازنوع آنتوسیانین وپلی فنولیک است که دارای خواص ضد سرطان و ضد آلزایمر است. مقدار بسیار آنتو سیانین سبب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب بیشتر و کامل‌تر باشد. 

مواد لازم جهت آجیل لرک:

۱۰۰ گرم مویز،۱۰۰ گرم بادام،۱۰۰ گرم گردو،۱۰۰ گرم کشمش، ۱۰۰گرم خرما خشک،۱۰۰ گرم برگه زرد آلو،۱۰۰ گرم پسته،۱۰۰ گرم سنجد،۱۰۰ گرم نارگیل خشک ،۱۰۰ گرم انجیر خشک،۱۰۰ گرم برگه هلو


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.