شتاب قیمت در بازار «خودرو»

بینا- افزایش قیمت، نه، رکوردشکنی قیمتی. به راحتی می‌توان بازار این روزهای خودروها را این‌گونه شرح داد. بازاری که به نظر می‌رسد با گرانی و افزایش قیمت‌های‌میلیونی پیوند خورده و تمایلی به کاهش قیمت، حتی کاهش قیمتی جزئی نیز ندارد.
تمام نگاه‌ها و دلیل‌ها برای این افزایش‌های‌ میلیونی که رکورد قیمتی در بازار خودروها محسوب می‌شوند به تولید و کاهش آن کشیده شده است. در ماه‌های گذشته، آمارهای تولید همواره از کاهش خبر داده‌اند و دلیلی قانع‌کننده شده‌اند برای این گرانی‌های ‌میلیونی.
بر اساس گزارش انجمن خودروسازان از آمار تولید خودرو در مردادماه، تولید خودرو ۴۳/۴‌درصد در این ماه و در مجموع پنج‌ماهه ابتدای سال‌جاری ۳۶‌درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش را تجربه کرده است. این کاهش تولید اکنون قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را به بالای ۲۲‌میلیون تومان رسانده و منجر شده تا مدل E2 تندر۹۰ بیش از ۲۳‌میلیون تومان دست به دست شود.
کارنامه پنج‌ماهه تولید خودروها نشان از کاهش ۶۳‌درصدی تولید ۲۰۶ و ۱۵‌درصدی تندر۹۰ دارد. نشانی که اگرچه وعده‌های جبران آن با ورود رانا به بازار داده شده اما همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تمام تلاش خود را برای ثبت رکوردهای دست‌نیافتنی گرانی به کار گرفته است.
به گفته فعالان بازار خودرو، در آخرین هفته از فصل تابستان که بنابر رسم هر ساله بازار خودروها به رکود می‌افتاد و کاهش تدریجی قیمت‌ها به بازار می‌آمد، باز هم در راه افزایش قیمت قدم برداشت و هیچ تمایلی برای کاهش قیمت از خود نشان نداد.
در این هفته، انواع پژو۲۰۶ با افزایش قیمت روبه‌رو شد. تیپ ۲ از ابتدا تا انتهای هفته از ۲۲ تا ۲۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان قیمت داده شد. ۲۰۶ تیپ ۲ در حالی ۲۲‌میلیون تومان را پشت سر گذاشته است که شکافی بیش از شش‌میلیون را با قیمت کارخانه‌ای خود تجربه می‌کند. همچنین تیپ ۶ که به نظر می‌رسید با ورود ۲۰۷ کمی به حاشیه برود قیمت خود را به ۳۴‌میلیون تومان رساند. صندوقدارهای این خودرو در راه گرانی، هاچ‌بک‌ها را همراهی کردند. فعالان بازار خودرو‌ها با اشاره به اینکه در یک هفته گذشته V8 یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده از رسیدن قیمت این خودرو به ۲۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان خبر دادند. V9 نیز هم قیمت با تیپ ۶، ۳۴‌میلیون تومان دست به دست شد تا رقابت گرانی در جمع ۲۰۶‌ها بسیار داغ باشد.
در جمع پژوها شکاف قیمت کارخانه و بازار از آن ۲۰۷ است. خودرویی که یک‌سال پیش از همین روزها از سوی کارخانه با قیمتی کمتر از ۲۰‌میلیون‌تومان به بازار عرضه می‌شد این روزها ۳۶‌میلیون تومان قیمت دارد. دنده‌ای این خودرو نیز این روزها ۲۳‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.
آخرین هفته از تابستان برای تندر۹۰‌ها هفته افزایش قیمت و رسیدن به رکوردی تازه بود. مدل پارس‌خودرویی این خودرو در این هفته بیش از ۲۳‌میلیون تومان قیمت داشت و ایران‌خودرویی آن همچنان در محدوده ۲۲‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. در این هفته E2 پارس‌خودرویی ۲۳ تا ۲۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان قیمت داده می‌شد و E2 ایران خودرو ۲۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان بود. E1 هم که دیگر تنها در پارس خودرو تولید می‌شود خود را ۲۰‌میلیونی کرد. در این میان پراید ۱۱۱ نیز قیمت خود را با نام خود هماهنگ کرده و به ۱۱‌میلیون و صد‌هزار تومان یا به عبارتی به ۱۱۱‌میلیون ریال رسید.
این در شرایطی است که این خودرو نسبت به روزهای آغازین فصل سفر، یک‌میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. همچنین ۱۳۲ نیز ۱۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان قیمت دارد که نسبت به روزهای آغازین فصل سفر، افزایش ۸۰۰‌هزار تومانی قیمت را تجربه کرده است.
با این جهش قیمتی که بازار در آخرین هفته از تابستان ۹۱ به خود دیده است، فعالان بازار خودروها از رکود و بی‌خریداری در این بازار حکایت می‌کنند و می‌گویند: «قیمت‌ها به دلیل تقاضا و رونق خرید و فروش گرانی را تجربه نمی‌کند. بلکه تنها دلیل آن کاهش عرضه خودرو به بازار است.» در این میان به نظر می‌رسد این گرانی انگیزه خرید خودرو از بازار آزاد را از متقاضیان خرید خودرو یا به عبارتی مصرف‌کنندگان گرفته و مصرف‌کنندگان واقعی منتظر روزهای آتی بازار و رسیدن کمی آرامش به قیمت‌هایی هستند که تنها به رکوردشکنی و تامین منفعت دلالان فکر می‌کند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.