شخصیت‌های تاریخی در قاب انیمیشن

جام جم آنلاین: سه انیمیشن «گنجینه»، «هوشان» و «تاریخ از این ور» با همکاری مشترک حوزه هنری و مرکز پویا نمایی صبا در دست تولید است.

سید مسعود صفوی، تهیه‌کننده این انیمیشن‌ها که تهیه‌کنندگی انیمیشن پرطرفدار «شکرستان» را نیز به عهده دارد، درباره انیمیشن‌های جدید خود به جام‌جم گفت: گنجینه یک مجموعه سریال ۳۰۰ قسمتی است که هر قسمت آن ۵۰ ثانیه است. این انیمیشن مشکلات و معضلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را به تصویر می‌کشد.

وی افزود: در هر قسمت ابتدا یک معضل اجتماعی را نشان می‌دهیم و بعد از آن راهکارهای درست برخورد با آن را در قالب انیمیشن به تصویر می‌کشیم. به طور مثال در یکی از قسمت‌های گنجینه به اختلاف طبقاتی و تجمع ثروت در دست تعداد معدودی اشاره می‌شود. ابتدا یک نفر را نشان می‌دهیم که صاحب مثلا خانه‌ای با چهار اتاق است، سپس خانواده‌ای را نشان می‌دهیم که تعدادشان زیاد است اما در یک اتاق زندگی می‌کنند و در ادامه، راه‌حلی برای چنین معضلی را بیان می‌کنیم.

این تهیه کننده افزود: در ساخت این انیمیشن از تکنیک دوبعدی استفاده شده است و نه تنها از انیمیتورهای حرفه‌ای استفاده شده، بلکه از نظرات کارشناسانی در حوزه‌های جامعه شناسی، روان شناسی و حتی جمعیت شناسی برای نگارش فیلمنامه این انیمیشن هم استفاده کرده‌ایم.

از عوامل تولید این انیمیشن می‌توان به سعید ترخانی و احمد دهقان به عنوان کارگردان اشاره کرد. همچنین گروهی از نویسندگان، فیلمنامه این انیمیشن را می‌نویسند که ترخانی سرپرست این گروه نیز هست. وی ادامه داد: این انیمیشن موزیکال است و در هر قسمت شخصیت‌های جدید به قصد وارد می‌شوند.

«هوشان» نیز عنوان انیمیشن دیگری است که به تهیه‌کنندگی صفوی در دست تولید است. این سریال در ۲۶ قسمت ۵۲ دقیقه‌ای تولید می‌شود که سری اول آن در حال اتمام است. صفوی در این باره گفت: محمد رضا صانعی‌فرد، نویسنده این سریال است. این انیمیشن ماجرای پسربچه‌ای به نام «هوشان» را روایت می‌کند که به کمک یک پیرمرد دانشمند به مباحث علمی زمان خودش می‌پردازد و برای خودش رصدخانه و آزمایشگاه تخصصی دارد. وی با بیان این ‌که این انیمیشن نگاه طنزی به مسأله دانش نزد ایرانیان دارد، گفت: هوشان در مکتبخانه درس می‌خواند و برخلاف سایر همکلاسی‌هایش که فقط درس را حفظ می‌کنند، هر درسی را که فرامی‌گیرد در زندگی روزمره خود از آن استفاده و مشکلی از مشکلات شهر را به واسطه آن حل می‌کند. این انیمیشن را حمید برزویی کارگردانی می‌کند.

انیمیشن «تاریخ از این‌ور» عنوان کار دیگری از این تهیه‌کننده است که در ۹۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای در دست تولید است. به گفته صفوی تاکنون نگارش۶۰ قسمت از این سریال به نویسندگی افسانه بخشی به پایان رسیده و ۲۰ قسمت از آن نیز تهیه شده است.

صفوی ادامه داد: در انیمیشن «تاریخ از این‌ور» وقایع تاریخی در دوره‌های مختلف به صورت طنز و به زبان ساده در قالب انیمیشن به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود و تمرکز روی ایراداتی است که به دوره‌های مختلف تاریخ وارد است؛ مثلا به ضعف‌های دوره قاجار و اشتباهات پادشاهان این دوره از تاریخ اشاره می‌کند.

وی افزود: ما برای این‌که فضای خشک تاریخ را به فضای ذهنی کودکانه نزدیک کنیم سعی کردیم شخصیت‌های تاریخی را با وسایل و امکانات امروزی‌ نشان دهیم و سنت و مدرنیته را با هم تلفیق کنیم. مثلا در این انیمیشن محمدخان قاجار موبایل دارد و این موضوع باعث ایجاد طنز و فضایی شاد می‌شود که برای کودکان جذاب است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.