شخصیت اخلاقی «شفق» هنوز ناشناخته است

به گزارش خبرگزاری مهر حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی با بیان این مطلب افزود: استاد بهجتی شفق دارای ویژگی‌های والایی بود و شخصیت شان به گونه‌ای بود که وقتی انسان یکی دو بار با ایشان نشست و برخاست می‌کرد بی اختیار جذب شخصیت پاکیزه، مؤذب و اخلاقی ایشان می‌شد.

این شاعر معاصر ادامه داد: استاد شفق خیلی خوش مجلس و خوش مکتب بودند. ایشان انسان وارسته‌ای بودند و از دوران طلبگی به تهذیب نفس و پالایش روح توجهی خاصی داشتند.

اخلاقی افزود: توجهی که شفق در انتخاب اساتید اخلاق به خرج می‌دادند، حضور در درس‌های اخلاق و رابطه‌ای که با دیگر افراد داشتند، همه نشان می‌داد که  ایشان در مسیر تهذیب نفس گام‌های خوبی برداشته و عنایتی جدی به این مسأله داشتند.

وی گفت: ایشان سال‌های آخر عمر شریفشان را در حوزه علمیه به تدریس درس اخلاق مشغول بودند.

حجت الاسلام اخلاقی به ویژگی‌های شعری استاد بهجتی اشاره کرد و اظهار داشت: استاد شفق روح لطیف شاعرانه‌ای داشتند و با هر موضوعی که برخورد می‌کردند با دید شاعرانه نگاه می‌کردند و آن موضوع را به یک موضوع شعری تبدیل کرده و شعر می‌سرودند.

این شاعر معاصر در خصوص تاثیرگذاری شخصیت روحانی و ادبی مرحوم شفق بر دیگر شاعران اظهار داشت: استاد در زمان حضور در اردکان، انجمن ادبی این شهر را فعال کردند و در انجمن‌های ادبی استان و شب‌های شعر حضور می‌یافتند و ضمن نظر دادن و توجه به اشعار قرائت شده، شاعران جوان را تشویق می‌کردند.

حجت‌الاسلام بهجتی (شفق) در کنار رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام اخلاقی ویژگی‌های شعری استاد بهجتی را اینگونه برشمرد: شعر ایشان شعر ساده، روان و در عین حال عمیق و پر معنا بود. ایشان به ظرافت‌های تصویری و زبانی در شعر خیلی توجه داشتند. در به کار گیری واژه‌ها دقت می‌کردند و وقتی می‌خواستند شعری را بسرایند خیلی روی این نکته عنایت داشتند که هم واژه‌ها، واژه‌های صیقل خورده و زیبا و هم تصویرهای به کار رفته در شعر، ظریف و دقیق باشد.

اخلاقی، شفق را نخستین شاعر انقلابی دانست و بیان کرد: ایشان برجسته‌ترین شاعر حوزه علمیه بودند و معروف است که ایشان نخستین شعر انقلاب اسلامی را در تاریخ ۱۵ خرداد سال ۴۲ سرودند.

حجت‌الاسلام اخلاقی با ذکر خاطراتی از استاد شفق در دوران تحصیل خود، خاطرنشان کرد: استاد علامه طباطبایی به استاد شفق می‌فرمودند که بسیاری از کسانی که شعر می‌گویند، متشاعرند؛ اما شما حقیقتاً شاعر هستید.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.