شخصیت های ماندگار عروسکی دنیا

استفاده از عروسک ها برای قصه گویی و سرگرمی عمری ۳۰ هزار ساله دارد. محبوبیت عروسک ها در بین عامه مردم باعث شد رسانه های جمعی چون سینما و تلویزیون نیز به خلق شخصیت های عروسکی توجه ویژه ای داشته باشند.

 

اگرچه امروز شخصیت های انیمیشنی جای عروسک ها را گرفته اند اما نمایش های عروسکی در تمام دنیا هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. تلویزیون بیشتر از هر رسانه دیگری در زنده نگه داشتن این هنر که گفته می شود اولین بار در هند رواج یافت، نقش داشته است. تعریف مخاطب هدف برنامه های عروسکی همیشه دشوار است؛ زیرا این برنامه ها طیف گسترده ای از مخاطبان را شامل می شود. مهم نیست که چند ساله باشی، در کدام دانشگاه تحصیل کرده یا متعلق به کدام طبقه باشید، نمایش های عروسکی همه را به خود جذب می کند و لبخند را بر لب ها می نشاند. غالب برنامه های عروسکی دنیا مضمون سرگرمی و آموزش را توأم با هم دارند. از سوی دیگر شخصیت های عروسکی در مقابل دیگر ستاره های تلویزیونی ماندگارتر هستند؛ عروسک ها نمی میرند و پیر نمی شوند در نتیجه تا زمانی که حرفی برای گفتن داشته باشند روی آنتن باقی می مانند؛ عروسک هایی مانند المو همزمان با فرا گیر شدن تلویزیون های رنگی (دهه ۱۹۶۰) تاکنون برنامه اجرا می کنند. ۱۰ برنامه عروسکی مشهور در جهان که در طول سال های متوالی محبوبیت خود را حفظ کرده اند از این قرار هستند:

● کوکلا، فرن و اولی

کوکلا، فرن و اولی برنامه کودکی بود که اولین بار در سال ۱۹۴۷ از تلویزیون پخش شد. این برنامه با سه شخصیت؛ «کوکلا» رهبر گروه که چهره دلقک مانندی دارد اما دلقک نیست، «اولی» یک اژدهای چابک با یک دندان و «فرن» که تلاش داشت این دو عروسک را در مسیر درست هدایت کند، پخش می شد. در طول سال های پخش این مجموعه چندین عروسک دیگر هم به آن اضافه شد و با وجود اینکه این برنامه برای کودکان ساخته شده بود به سرعت در بین بزرگسالان طرفداران زیادی پیدا کرد.

● چارلی مک کارتی

«ادگار برگن» که در دهه ۱۹۱۰ یک نوجوان به شمار می رفت آدمک چوبی را خرید و او را چارلی نام نهاد، از آن زمان تا لحظه مرگ برگن در سال ۱۹۷۸ این دو از هم جدا نشدند. این عروسک چوبی که برگن عروسک پردازیش را بر عهده داشت ابتدا در رادیو محبوب شد و پس از موفقیت این برنامه، ادگار و چارلی از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۵۰ در تلویزیون برنامه اجرا کردند. ادگار در رادیو، تلویزیون و حتی سینما توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند و در سال ۱۹۳۸ جایزه اسکار افتخاری که یک تندیس چوبی بود را برای خلق شخصیت چارلی دریافت کرد.

● توپو گیگیو

توپو گیگیو یک موش با گوش های دراز است که توسط ماریا پرگو ساخته شد و در دهه ۱۹۶۰ محبوب ترین شخصیت تلویزیونی کودکان ایتالیا بود. علاوه بر محبوبیت فوق العاده این موش گوش دراز در کشور خودش، با حضور در نمایش «اد سالیوان» در سال ۱۹۶۳ توانست در سراسر جهان معروف شود. توپو گیگیو که یک مخلوطی از فرهنگ روزمره ایتالیایی است هنوز هم به طور منظم در فستیوال های ایتالیایی حضور دارد.

● هودی دودی

برنامه هودی دودی با مجری گری «بوفالو باب اسمیت» به عنوان یکی از پیشگامان برنامه های کودک جهان در تلویزیون شناخته شده است. این برنامه پنج روز در هفته به صورت رنگی با بیش از هزار قسمت دنباله دار از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۰ روی تلویزیون ظاهر شد. هودی یک عروسک چشم آبی با موهای قرمز است که ۴۷ خال روی صورتش دارد. این عروسک اکنون در موزه ملی تاریخ آمریکا نگهداری می شود.

● اندی پندی

اندی پندی عروسکی که در سبد پیک نیک زندگی می کند، ستاره برنامه های کودک انگلیس در دهه ۱۹۵۰ بود. شخصیت مقابل اندی یک خرس عروسکی به نام «تدی» بود و عروسک زشت «لوبی لو» تنها زمانی ظاهر می شد که این دو در برنامه نبودند. در سال ۲۰۰۲ این شخصیت به همراه چندین شخصیت دیگر بار دیگر به برنامه های کودک بازگشتند.

● چوپ بره

«چوپ» یک بره شیرین است که توسط شاری لوییس کمدین و عروسک پرداز خلق شد، در دهه ۱۹۶۰ در تلویزیون ظاهر شد و در سال ۱۹۹۲ لوییس توانست پنج جایزه امی را برای برنامه کودکش که از شبکه پی بی اس پخش می شد، دریافت کند. در سال ۱۹۹۸ شاری فوت کرد اما دختر او همچنان این عروسک را زنده نگه داشته است.

● کرمیت قورباغه

«جیم هنسون» از دو توپ پینگ پنگ برای ساختن چشمان قورباغه ای و یک کت سبز دور انداخته شده برای لباس کرمیت استفاده کرد. در سال ۱۹۶۹ کرمیت در تلویزیون ظاهر شد و تاکنون در برنامه های مختلف تلویزیونی از جمله نمایش احمقانه، خیابان سیسمی و همچنین یک فیلم و دو ترانه موسیقی ظاهر شده است.

» سرگرمی و تفریح

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.