شرایط ایران برای طراحی مدالیته جدید با آژانس

در نخستین روز نشست شورای حکام آژانس مطرح شد

ایران > سیاست‌خارجی
“همانگونه که در چند سال گذشته ثابت کرده‌ایم به تعامل خود با آژانس در اثبات بی‌اساس بودن ادعا‌ها ادامه می‌دهیم ولی بی‌تردید بایستی ابتدا چارچوب نحوه کار تعیین شود.”

نخستین روز نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین در حالی سپری شد که سفیر و نماینده ایران در آژانس شرایط تهران برای توافق بر سر مدالیته جدید را اعلام کرد و مدیرکل آژانس نیز بخشی از آن را پذیرفت.

‘گزارش ایلنا حاکی است، علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه همزمان با نخستین روز برگزاری نشست شورای حکام، «لحاظ شدن ملاحظات مربوط به امنیت ملی ایران» و همچنین «تحویل مدارک ادعایی» را دو شرط توافق ایران با آژانس برای دستیابی به مدالیته جدید دانست.

سلطانیه تصریح کرد: «تا زمانیکه ملاحظات اصلی مرتبط با امنیت ملی ایران و همچنین خواسته اصولی ما مبنی بر تحویل مدارک ادعایی توسط آژانس در متن درج نشود، چارچوب مورد نظر، مورد توافق قرار نخواهد گرفت».

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعاهای مطرح شده در خصوص مذاکرات ایران و آژانس را «بی‌اساس و جعلی» خواند و گفت: همانگونه که در چند سال گذشته ثابت کرده‌ایم به تعامل خود با آژانس در اثبات بی‌اساس بودن ادعا‌ها ادامه می‌دهیم ولی بی‌تردید بایستی ابتدا چارچوب نحوه کار تعیین شود.

سلطانیه تصریح کرد: در آن چارچوب باید ملاحظات امنیتی ما به عنوان یک ضابطه، قطعا لحاظ شود.

ساعتی پس از این اظهار نظر سفیر و نماینده ایران در آژانس؛ یوکیو آمانو مدیرکل آژانس در جمع خبرنگاران به بخشی از آن پاسخ داد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی در مورد تقاضای ایران برای دسترسی به اسنادی که ادعا می‌شود پایه و اساس سوء ظن آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران است، گفت: آژانس آماده است این مدارک را «در زمان مناسب» ارایه کند.

هرچند که آمانو اشاره نکرد این زمان مناسب، کی خواهد بود ولی سلطانیه روز دوشنبه خبر داد که مشورت‌هایی در خصوص دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس در حال انجام است که در صورت توافق، محل و تاریخ آن اعلام خواهد شد.

البته آمانو در خصوص شرط دوم ایران یعنی «لحاظ شدن ملاحظات مربوط به امنیت ملی ایران» هنوز اظهار نظری نکرده است.

گزارش مدیرکل درباره اجرای برنامه موسوم به برنامه عمل، ایمنی هسته‌ای ۲۰۱۲ و همچنین اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران، سوریه و کره شمالی و اجرای پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی در خاورمیانه از دیگر موضوعات نشست شورای حکام است که احتمالا تا روز جمعه آینده ادامه دارد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.