شرایط جدید اقتصاد کشور دائمی نیست و دوباره مثبت خواهد شد

وضعیت جدید پیش روی کشور دائمی نیست و در مقطعی کوتاه مدت خواهد بود، اگر بتوانیم این وضعیت را به خوبی مدیریت کنیم و کشور را از این مرحله عبور دهیم. اقتصاد کشور به ثبات خواهد رسید و شاخص‌های اقتصادی دوباره مثبت خواهد شد.

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2012/08/201267_2621.jpg

به گزارش ممتازنیوز، جهانگیری در جلسه اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه باید در شرایط جدید پیش روی کشور از زندگی آحاد جامعه مراقبت کنیم و اجازه ندهیم که وضعیت معیشتی مردم و به‌خصوص طبقات ضعیف دچار آسیب شود،گفت: اولویت دولت حمایت از زندگی مردم به خصوص اقشار ضعیف در مقابل تحریم است. کالاهای اساسی، دارو و نیازهای ضروری مردم باید با ارز رسمی تامین شود و به وفور در اختیار جامعه قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد در خصوص راهکارهای مواجهه فعالانه با تحریم‌ها،‌ گزارش ارائه شده را مثبت ارزیابی‌کرد و افزود: آمریکا پیش از آنکه تحریم‌ها را اجرایی کند و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی علیه ملت ایران راه بیاندازد، در صدد تاثیر بر افکار عمومی مردم است و می‌خواهد با تخریب امید و اعتماد مردم به آینده، اهداف سیاسی و برنامه‌های تحریمی خود را در ایران عملیاتی کند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت جدید پیش روی کشور دائمی نیست و در مقطعی کوتاه مدت خواهد بود، تصریح کرد: اگر بتوانیم این وضعیت را به خوبی مدیریت کنیم و کشور را از این مرحله عبور دهیم. اقتصاد کشور به ثبات خواهد رسید و شاخص‌های اقتصادی دوباره مثبت خواهد شد.

جهانگیری توجه به وضعیت مردم و تامین نیازهای اساسی جامعه را نخستین اولویت و مهمترین دستور‌کار تیم اقتصادی دولت دانست و با تاکید بر اینکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که آثار تحریم در زندگی مردم به حداقل برسد، از سازمان برنامه و بودجه خواست راهکارهای لازم را برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت کمک به وضعیت معیشتی مردم تدوین و با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه اجرایی شدن بسته پیشنهادی برای کمک به معیشت مردم را فراهم کند.

رئیس‌ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: البته تحریم علاوه بر مشکلات، فرصت‌هایی نیز برای کشور به همراه دارد که یکی از این فرصت‌ها در بخش صنعت است که با تغییرات نرخ ارز فرصتی برای افزایش تولیدات داخلی و خودکفایی و نیز افزایش صادرات خواهد بود و باید با برنامه ریزی از این فرصت استفاده مطلوب کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش دیگر دبیرخانه ستاد در خصوص راهکارهای مدیریت بازار ارز گفت: بانک مرکزی با جدیت به دنبال بازنگری سیاست‌های ارزی و ارائه بسته پیشنهادی جدید برای مدیریت بازار ارز است که لازم است پس از نهایی شدن بسته بانک مرکزی، همه دستگاه‌های ذی‌ربط نیز هماهنگی‌های لازم را برای اجرایی‌شدن این بسته پیشنهادی و مدیریت بازار ارز انجام دهند تا ثبات به بازار ارز کشور برگردد.

در این جلسه پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت کنترل هزینه‌ها در همه بخش‌ها گفت: با کاهش هزینه‌های دستگاه‌های دولتی و سایر بخش‌ها، شاهد اثرات مثبتی در صرفه جویی منابع مالی و امکان کمک به اقشار ضعیف جامعه خواهیم بود.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،‌ جهادکشاورزی‌، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس‌سازمان میراث فرهنگی، رئیس‌ سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس‌سازمان صدا و سیما، رئیس‌ هیئت عامل صندوق توسعه ملی و رئیس‌ اتاق بازرگانی نیز حضور داشتند، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی از راهکارهای مواجهه فعالانه با تحریم‌ها ارائه کرد.

در این گزارش که حاوی راهکارهای کاهش آثار تحریم‌ها بر بازار ارز و معیشت مردم بود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد این راهکارها در اسرع وقت از سوی دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گیرد و نقطه نظرات خود را به دبیرخانه ستاد ارائه نمایند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.