شرایط جدید واردات کالا با ارز مرجع

براساس بخش نامه جدیدی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ابلاغ شده آن دسته از مواد اولیه که محصول نهایی آن‌ها مشمول قیمت‌گذاری است و مستقیما از طرف تولیدکننده وارد و مصرف می‌شود مشمول قیمت‌گذاری نخواهند بود.

براساس این بخش نامه اعلام شده با توجه به شرایط خاص حاکم بر بازار، اقلامی که ارز با نرخ مرجع و کمتر از نرخ بازار دریافت می‌کنند مشمول قیمت‌گذاری خواهند بود.
بانک مرکزی و گمرک مکلف شده‌اند اطلاعات گشایش اعتبار ارز مرجع و واردات قطعی این اقلام را در پورتال ارزی ثبت کنند.
همچنین گمرک مکلف شده قبل از ترخیص کالاهای مشمول دریافت ارز با نرخ مرجع نسبت به معرفی واردکنندگان برای هماهنگی در خصوص شبکه‌های توزیع و تعیین قیمت به سازمان حمایت اقدام کنند.
قیمت این محصولات در چارچوب ضوابط قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت تعیین خواهد شد.
همچنین گمرک مکلف است قیمت اظهار شده برای ترخیص کالا را در اختیار سازمان حمایت قرار دهد تا در فرآیند قیمت‌گذاری کالای نهایی از آن استفاده شود.
در بخش‌نامه‌ای که به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ابلاغ شده تاکید شده اقلامی که با ارز مرجع وارد می‌شوند باید در شبکه‌های رسمی مورد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع شوند.
همچنین تاکید شده این شبکه باید طوری طراحی شود که از مصرف کالاها و مواد اولیه مذکور توسط مصرف‌کننده نهایی یا تولیدکننده در چارچوب قیمت‌های تعیین شده اطمینان حاصل شود.
براین اساس عرضه کالاهای دریافت کننده ارز با نرخ مرجع خارج از شبکه تعریف شده ممنوع است و مطابق قانون تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد خواهد شد.
در بخش‌نامه‌ای که از سوی معاون اول رییس جمهوری به این سه نهاد ابلاغ شده تاکید شده است که صادرات این کالاها و یا محصولات ساخته شده از آن‌ها با مجوز سازمان حمایت امکان‌پذیر است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.