شرایط دشوار خودروسازان به دلیل حذف ارز مرجع و عدم پرداخت تسهیلات

شرایط دشوار خودروسازان به دلیل حذف ارز مرجع و عدم پرداخت تسهیلات

عصر خودرو : در شرایطی در چند روز گذشته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف کاهش تولید خودرو خبر داده‌اند که با توجه به مشکلات فعلی و رو به گسترش صنعت خودرو، چگونگی توقف کاهش تولید این محصول مشخص نبوده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به نقل از ایسنا، بحران صنعت خودرو ایران از ابتدای سال به یکباره نمایان شد. از ابتدای امسال کاهش شدید و قابل توجه تولید خودرو آغاز شد، به‌گونه‌ای که در آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کاهش تولید خودرو به رقم بی سابقه ۳۶ درصد رسید.

اما در شرایطی که برخی اخبار غیر رسمی از رسیدن کاهش تولید خودرو به حدود ۵۰ درصد از آغاز سال جاری تاکنون حکایت دارد، چند روز پیش مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف کاهش تولید خودرو در تیر ماه امسال نسبت به خرداد خبر داد و اعلام کرد که روند کاهشی تولید خودرو در تیرماه متوقف شده است.

اظهارات این مقام رسمی در حالی است که صنعت خودرو و قطعه در ایران همچنان با مشکلات مختلفی از جمله عدم پرداخت تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی، مشکلات نقل و انتقال ارز و واردات مواد اولیه و کاهش تولید قطعه دست و پنجه نرم می‌کنند و بحران این صنعت نیز به صورت پیش رونده‌ای شدیدتر می‌شود.

در این شرایط مشخص نیست با کدام ساز و کار و از چه طریقی و با تامین قطعات مورد نیاز از کدام منابع داخلی و خارجی، روند کاهشی تولید خودرو متوقف شده است؛ آن هم در شرایطی که قطعه‌سازان به عنوان تامین کننده اصلی مواد اولیه تولید خودرو از وخیم‌تر شدن وضعیت قطعه‌سازان، کاهش تولید، تعدیل نیرو و تعطیلی برخی واحدهای قطعه‌سازی خبر می‌‌دهند. همین قطعه‌سازان از اظهارات مطرح شده مبنی بر توقف کاهش تولید خودرو در تیر ماه ابراز تعجب می‌کنند.

در این زمینه به نظر می‌رسد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با شفاف سازی در این زمینه راهکارهای موجود در زمینه توقف کاهش تولید خودرو را اعلام کنند.

چهارشنبه ۱۸ مرداد   ۹:۵۳


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.