شرایط صادرات خرما آسان سازی شود

رییس انجمن خرمای استان کرمان، گفت: با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل، مدت زمان حمل محصول و زمان بر بودن بازگشت پول، شرایط صادرات خرما باید برای صادرکنندگان آسان سازی شود.

 

به گزارش ایرنا، ˈمحسن رشید فرخیˈ روز شنبه در نشست بررسی مسائل مربوط به صادرات خرمای استان کرمان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، افزود: باید برای آسان سازی صادرات این محصول وضعیت پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانک های عامل مشخص شود.

 

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، بیان کرد: تاکنون ۱۵ درصد از ۱۵۰ میلیارد ریال سهمیه تسهیلات تکلیفی در استان کرمان جذب شده است که خواهان آسان سازی در مقررات بانکی برای جذب بقیه این تسهیلات هستیم.

 

وی نوسانات نرخ ارز، نبود برنامه ریزی مناسب و همچنین رقابت ناسالم در بین برخی صادرکنندگان را از دلایل نوسان قیمت خرما عنوان کرد.

 

رشید فرخی، گفت: ۶۰ درصد مصرف خرمای جهان در ماه مبارک رمضان است که به دلیل همزمانی فروش محصول خرمای سال گذشته و برداشت محصول خرمای سال جدید، فروشنده خرما مجبور است که ۱۲ ماه محصول خود را بخواباند تا شرایط برای فروش آن فراهم شود.

 

وی تولید سالانه خرما در استان کرمان را به طور میانگین ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این استان بیش از یک چهارم تولید یک میلیون تن خرما در کشور را به خود اختصاص می دهد.

 

رییس انجمن خرمای استان کرمان، ایران را پس از مصر و امارات، سومین کشور تولید کننده خرما در جهان دانست و گفت: سالانه هشت میلیون تن خرما در جهان تولید می شود و استان کرمان نقش تاثیرگذاری در تولید و صادرات خرمای ایران دارد.

 

وی ادامه داد: هر سال حدود ۱۵ درصد از خرمای تولیدی استان کرمان صادر می شود که این رقم در برابر صادرات پسته از استان برعکس است؛ زیرا پسته سالانه فقط ۱۰ درصد مصرف داخل و ۹۰ درصد صادرات دارد.

 

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این نشست گفت: رشد صادرات خرمای استان کرمان در سال جاری حدود ۵۷ درصد نسبت به پارسال در نظر گرفته شده است.

 

ˈجلال الدین سامˈ، افزود: سال گذشته ۴۸ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۳۱۷ دلار ارزش صادرات خرمای تولیدی استان کرمان بود که حدود ۲۸ درصد کل خرمای صادراتی کشور را به خود اختصاص داد.

 

وی ادامه داد: صادرات خرما از کل کشور در سال ۱۳۹۰ به ارزش ۱۷۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۹۱۵ دلار انجام شد که برای افزایش صادرات این محصول در سال جاری کار دشواری را پیش رو داریم.

 

سام، بیان کرد: برای رسیدن به هدف کمی برنامه صادرات کشور، نیازمند برنامه ریزی صحیح و اصولی و ارایه تمهیدات، کمک ها و تسهیلات به بخش خصوصی هستیم.

 

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، اظهار داشت: دولت حمایت های خود را برای تحقق این میزان صادرات اعلام کرده است.

 

وی پیشنهاد تشکیل کمیته پرداخت تسهیلات خرما را در نزدیکترین زمان با توجه به از دست دادن زمان های گذشته، مطرح کرد و گفت: به هر یک از چهار بانک ملت، ملی، تجارت و صادرات به عنوان بانک های عامل هریک مبلغ ۳۷ میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات تخصیص داده شده که البته به گفته مسوولان بانک ها هنوز ابلاغ این بخشنامه به آنها نرسیده است.

 

سام، افزود: امسال نیز ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای صادرات خرما از سوی بانک های عامل در نظر گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم همه این مبلغ را جذب کنیم.

 

وی تاکید کرد: استان کرمان بیش از یک چهارم خرمای کشور را با کیفیت مناسب و فروش بالا در بازار تولید می کند و به همین دلیل باید سهمیه استان کرمان برای دریافت تسهیلات صادرات بیش از مبلغ تخصیص یافته، باشد.

 

همچنین در این نشست مسوولان بخش های مختلف اجرایی از جمله استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل بانک های ملی، ملت، صادرات و تجارت و گمرک حضور داشتند.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.