شرح اماکن زیارتی کربلا+ لوح فشرده عتبات عالیات

موضوع کتاب مراقد زیارتی کربلا است، درباره دو مرقد یعنی مطهر امام حسین علیه‌السلام و حضرت عباس علیه‌السلام که اساس زیارت کربلا است، سخنی به میان نیامده؛ ولی دو مبحث با عنوان «امام حسین و حرم حسینی» و «شخصیت و آرامگاه حضرت عباس علیه السلام» به همت رحمت الله بانشی گردآوری و به ابتدای مطالب کتاب افزوده‌ شده است. کربلا به سبب جایگاه ویژه‌اش در قلب مسلمانان و ارتباطی که با حادثه کربلا دارد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ با وجود این، متاسفانه مورخان بیشتر به توصیف حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام پرداخته‌اند و سایر مکان‌های مهم را که ارزش دینی بسیاری دارند از یاد برده‌اند.

نویسنده این اثر معتقد است زنده نگه داشتن تاریخ سایر مکان‌های زیارتی، همچون «تل زینبیه» و «خیمه گاه حسینی» و دیگر مکان‌های تاریخی که بخشی از نهضت حسینی بوده و با آه و ناله سوزان خود فریادگر ستمی جاودانه و فاجعه بشری است، می‌تواند سبب زنده ماندن واقعه کربلا شود.

این کتاب در فصل اول به بررسی مراقد زیارتی کربلا همچون حبیب بن مظاهر، حر بن یزید ریاحی، سید ابراهیم مجاب، امام نوح، عماد الدین، عون بن عبدالله حسنی، علامه احمد بن فهد، محمد ابن ابی الفتح و در فصل بعد به مقام‌های زیارتی کربلا چون خیمه‌گاه‌ها، مقام امام حسین علیه‌‌السلام، حضرت علی اکبر، حضرت ابوالفضل، تل زینبیه و مقام بانو فضه و حتی به مقام‌های امام جعفر صادق و حضرت مهدی علیهم‌السلام پرداخته است.

خواننده این کتاب با نقش شخصیت‌های تاریخی در کربلا بیشتر آشنا می‌شود، از جمله نقش حبیب در حماسه کربلا؛ وی هنگامی که به امام حسین علیه‌السلام رسید و یاران کم و دشمنان فراوان وی را دید به آن حضرت عرض کرد: «در این نزدیکی تیره‌هایی از بنی اسد زندگی‌ می‌کنند؛ اگر به من اجازه دهید آنها را برای شما فرا خوانم، چه بسا که خداوند آنان را هدایت کند و به کمک آنها این بلا از شما دفع شود»، امام به او اجازه داد و حبیب بن مظاهر به سوی آنان رفت، سپس گروهی از بنی اسد ندای وی را اجابت کردند و همراه حبیب به سوی کربلا عازم شدند.

فصل مقام‌های زیارتی کربلا و بخش خیمه‌گاه به روایات مختلف از دیدگاه جهانگردان و پژوهشگران متفاوت می‌پردازد؛ از شواهد تاریخی چنین بر‌می‌آید که امام حسین علیه‌السلام در ابتدا خیمه‌های خود را جایی غیر از محل فعلی نصب و سپس خیمه‌ها را به محل فعلی آنها منتقل کرده‌اند.

کتاب «مرقدها و مکان‌های زیارتی کربلا» با قیمت سه هزار و هشتصد تومان به تازگی از سوی انتشارات موسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است. این ناشر همچنین لوح فشرده عتبات عالیت را نیز به تازگی منتشر کرده است. علاوه بر متن ۸۲ کتاب درباره زیارت کربلا و عتبات عالیات، توضیح تفصیلی اماکن متبرک؛ مسجد کوفه، مسجد سهله،خیمه گاه اهل بیت، تل زینبیه، صافی صفا، وادی السلام، مسجد حنانه، مقام های امام زمان، حضرت سجاد و امام صادق و پیامبران بزرگ آسمانی، و دهها مکان دیگر را می توان در لوح فشرده «عتبات عالیات» مطالعه کرد.

ساکنان تهران برای تهیه این دو اثر کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این آثار را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.