شرط غضنفری عملی نشد/افت کیفیت خودروها در آبان ماه

۱۴م آذر ،

چکیده: با وجود تأکید وزیر صنعت بر لزوم افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل به عنوان شرط افزایش قیمت این خودروها، طبق ارزیابی‌های رسمی، کیفیت خودروهای داخلی در آبان ماه افت داشت.

با وجود اینکه پس از افزایش قیمت خودروهای داخلی، وزیر صنعت این اقدام را در جهت افزایش کیفیت خودروهای داخلی اعلام کرد و حفظ این اقدام را نیازمند بهبود کیفی خودروها دانست ولی آخرین ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی نشان دهنده افزایش نمره منفی کیفیت این تولیدات و افت کیفی خودروها است.

در این ارزیابی، نیسان تیانا محصول پارس خودرو در رده اول جدول رده‌بندی کیفی خودروها با نمره منفی ۳٫۳ قرار دارد که نسبت به مهر ماه افت ۰٫۳ واحدی را نشان می‌دهد.

نیومزدا ۳ محصول گروه صنعتی بهمن نیز با نمره منفی ۱۸ در رده دوم جدول قرار دارد که کیفیت این خودرو نسبت به مهر ماه ۳ نمره کاهش داشته است.

نمره منفی گرند ویتارا تولید ایران خودرو نیز در رده سوم جدول رده‌بندی کیفی خودروها برای آبان ماه ۱۸٫۸ ذکر شده که نسبت به مهرماه تغییری را نشان نمی‌دهد.

مگان پارس خودرو نیز با نمره منفی ۲۱٫۲ دارای افت ۰٫۲ واحدی نسبت به مهرماه بوده و پس از این خودرو، تندر ۹۰ پارس خودرو با نمره  منفی ۲۲ قرار دارد که کیفیت آن نسبت به مهر ماه ۰٫۲ واحد کاهش یافته است.

رده ششم جدول ارزیابی کیفی خودرو به تندر ۹۰ ایران خودرو با منفی ۲۲٫۲ تعلق دارد که کیفیت این خودرو نیز نسبت به مهرماه ۰٫۵ واحد افت داشته است.

هیوندایی آوانته محصول خودروسازان راین در رده ۷ جدول قرار دارد، نمره منفی این خودرو ۲۲٫۸ اعلام شده که در مقایسه با مهرماه تغییری را نشان نمی‌دهد.

در ارزیابی سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، نمره منفی MVM 530 محصول مدیران خودرو نیز ۵۵ اعلام شده که این خودرو برخلاف خودروهای دیگر با بهبود ۶٫۹ واحدی نمره منفی کیفی روبرو است.

لیفان ۶۲۰ محصول کرمان خودرو با نمره منفی ۶۰ در رده ۹ جدول قرار دارد که نمره منفی این خودرو ۰٫۸ واحد نسبت به مهرماه بهبود داشته است.

نمره منفی MVM ایکس ۳۳ محصول مدیران خودرو نیز ۶۱٫۷ است که در رده دهم جدول قرار دارد.

پژو پارس ایران خودرو با نمره منفی ۶۲٫۲ آخرین خودروی قرار گرفته در این جدول با سطح کیفی A است. سمند و پژو ۴۰۵ ایران خودرو، تیبا، MVM110، سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ در رده‌های بعدی جدول کیفی خودروها قرار دارند.

در این جدول ۱۹ خودروی سواری از نظر فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئیات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

در این جدول در ارزیابی وانت‌ها نیز وانت کاپرا محصول گروه صنعتی بهمن با نمره منفی ۹۰ در رده اول جدول قرار دارد و پس از آن، وانت مزدا تک کابین با نمره منفی ۱۰۳٫۱ و وانت دیزل زامیاد با نمره منفی ۱۴۰ قرار دارند.

همچنین در جدول ارزیابی کیفی اتوبوس‌ها، تنها اتوبوس بین شهری ولوو B9‌ مورد ارزیابی قرار گرفته که نمره منفی این خودرو ۴۰ است.

به این ترتیب باید دید در صورت ادامه روند کاهشی کیفیت خودروها در مورد افزایش قیمت اخیر خودروها تجدید نظر می‌شود یا خیر؟

غضنفری قبلاً گفته بود: اگر خودروسازان نتوانند کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند، افزایش قیمت‌ها ملغی خواهد شد.

به گفته وی، موافقت با افزایش قیمت خودروها منوط به رشد کیفی بوده و خودروسازان باید کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند وگرنه مصوبه از آنها پس گرفته می‌شود و خودروها به قیمت‌های قبلی بر می‌گردند.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.