شرط وزیر بهداشت برای رایگان شدن خدمات

خبرآنلاین: بحث رایگان شدن خدمات بیمارستان های دولتی دو سه روزی هست که سر زبان ها افتاده، اما این اتفاق چگونه می افتد؟

کمیسیون تلفیق در بودجه سال ۹۱ پیش بینی کرد دولت ۶ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه ها را به بخش سلامت اختصاص دهد تا به این وسیله وزارت بهداشت بتواند با ارتقای سطح خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی، این خدمات را رایگان کند.

وزیر بهداشت اما گفته رایگان شدن خدمات درمانی با شرط و شروطی اتفاق می افتد که یکی از آنها رسیدن این پول به وزارت بهداشت است.

مرضیه وحید دستجردی، امروز در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان جدید آزمایشگاه مرجع غذا و دارو دراین باره گفت: “حتماً این کار امکانپذیر است و اگر این اعتبار را به موقع و ماه به ماه بدون تغییر بدهند هزینه خدمات بستری در بیمارستان های دولتی در صورتی که از کانال پزشک خانواده و نظام ارجاع باشد رایگان می‌شود و فرانشیز ۱۰ درصد از مردم گرفته نمی‌شود.”

خانم وزیر به هزینه هایی که اکنون مردم برای درمان می پردازند اشاره کرد و گفت: “اکنون سهم پرداخت از جیب مردم ۵۴٫۵ درصد است که باید به ۳۰ درصد کاهش یابد. اگر این اعتبار به موقع تخصیص دهند بخش مهمی از هزینه های درمانی مردم کم می‌شود، هزینه بسیاری از ملزومات پزشکی در بیمارستانها رایگان می شود.”

او البته یک نکته هم گفته است: “چنانچه مبالغ پرداختی در ابتدای هر ماه انجام شود، مشکلی نخواهیم داشت چرا که گرفتاری تاخیر در پرداخت ها است، اگر این مشکلات حل شود، هزینه پرداختی از جیب مردم در مورد خدمات بستری به صفر می رسد.”

وحید دستجردی درباره رایگان شدن هزینه خدمات سرپایی در بیمارستان های دولتی هم گفت: “در مورد خدمات سرپایی چون یک مقدار مراجعات بی مورد وجود دارد برای اینکه مراجعات بی مورد کم شود مقداری فرانشیز از مردم گرفته می‌شود که البته مقدار آن نیز اگر از کانال پزشک خانواده و نظام ارجاع باشد کم می‌شود البته خدمات سرپایی پزشک خانواده (در سطح اول) رایگان است.”

محول کردن رایگان شدن خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی به نظام ارجاع و پزشک خانواده درحالی از سوی وزیر بهداشت اعلام می شود که با وجود همه مانورهایی که متولی سلامت بر اجرای نسخه ۰۲ طرح پزشک خانواده دارد، اما هنوز شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم تحت پوشش این طرح قرار نگرفته اند.

کمیسیون تلفیق چه می گوید؟

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، ۱۹ اردیبهشت در حاشیه جلسه علنی درباره رایگان شدن خدمات درمانی بیمارستان های دولتی با ۶ هزار میلیارد تومان گفت: “در مقابل پرداخت این پول برای بخش سلامت تمام بیماران بستری شده در بیمارستان‌های دولتی از این پس به صورت رایگان معالجه می شوند چرا که پیش از این دولت گفته بود هزینه درمان رایگان بیماران بستری شده حدود ۶هزار میلیارد می‌شود که ما این مبلغ را در بودجه امسال مشخص کردیم و با اختصاص این ۶هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای دولت که ناشی از اجرای قانون یارانه ها است، این میزان تأمین شد و دولت موظف است بیماران بستری شده در بیمارستان‌های دولتی را به صورت رایگان معالجه کند.”

استفاده از قید موظف در این قانون درواقع شرط و شروط وزارت بهداشت را برای رایگان شدن خدمات درمانی بیمارستان های دولتی لغو می کند. هرچند که ابتدا باید اصل پول به وزارت بهداشت برسد.

در سال ۹۰، وزارت بهداشت با دردسر زیاد، توانست از ۳ میلیارد دلار، تنها  ۲ هزار میلیارد تومان (معادل ریالی هر دلار ۱۰۵۰ تومان) از سهم خود از هدفمندی یارانه ها را بگیرد. اما ۱۱۵۰ میلیارد تومان به وزارت راه رفت.

۱۱۵۰ میلیارد دلار باز می گردد

وزیر بهداشت البته از پیگیری تخصیص اعتبار ۱۱۵۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت خبر داده است. وحید دستجردی دراین باره گفت: اعتباری که مجلس به وزارت بهداشت اختصاص داد ۳ میلیارد دلار معادل ۳۱۵۰ میلیارد تومان بود که ۲ هزار میلیارد تومان آن اختصاص یافت و ۱۱۵۰ میلیارد تومان آن باقیمانده که حتماً تخصیص آن را به وزارت بهداشت پیگیری می‌کنیم.

او درباره نحوه هزینه کرد اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی اختصاص یافته گفت: دقیقاً بر اساس آنچه مجلس تعیین کرده برای کاهش هزینه‌های بیماران صعب العلاج، کاهش هزینه های داروی بیماران، تمام وقتی پزشکان،‌ بهبود شاخص های عدالت در سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی هزینه می‌شود.

خانم وزیر گفت: از این اعتبار همچنین برای اتمام برخی پروژه‌های عمرانی که موجب افزایش دسترسی مردم می‌شود و به خصوص اتمام بیمارستانها و مراکز درمانی که اعتبار کمی برای اتمام می‌خواهند، هزینه می‌شود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.