شرمن: اگر دست‌یابی به توافق آسان بود، مدت‌ها قبل انجام شده بود/ پیشرفت‌های بسیار خوبی تاکنون حاصل شده است

فروردین ۱۴۰۳

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی پس از پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در جمع خبرنگاران اروپایی حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو، وندی شرمن پس از پایان نشست ایران و گروه ۱+۵ در نشستی در جمع خبرنگاران غربی حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

شرمن در بین خبرنگاران اروپایی با اشاره به مذاکرات امروز خود با ظریف و هیئت مذاکره‌کنند‌ه ایرانی گفت: در جلسه مقدماتی دربارهٔ چگونگی پیشرفت مذاکرات گفتگو کردیم و دور تازه مذاکرات دوباره فردا صبح از سر گرفته خواهد شد.

مسئول تیم مذاکره‌کننده‌ای آمریکا در ژنو سپس به دلایل عدم حصول توافق میان ایران و ۱+۵ در دور قبلی مذاکرات پرداخت و گفت: دلایل بسیاری وجود دارد، اما تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری در خارج صورت گرفت که بسیاری از آن‌ها اطلاعات غلطی را ارائه می‌کردند.

وی در ادامه به دشواری مذاکرات اشاره کرد و گفت: پروسه مذاکرات امر بسیار دشواری است و تمام کشورهای مذاکره‌کننده محدودیت‌ها و مسائل خاص خود را دارند و به همین سبب بود که هیئت‌ها برای مشورت به پایتخت‌های خود برگشتند.

شرمن افزود:اگر دست‌یابی به توافق آسان بود، این امر مدت‌ها پیش انجام گرفته بود.

مذاکره‌کننده اشاره آمریکایی گفت: کاری که اکنون باید انجام دهیم این است که باید سر و صداها را کم کرده و برای دست‌یابی به توافق اولیه و و پارامترهای توافق همه‌جانبه به طور جدی وارد مذاکرات شویم.

وندی شرمن با اشاره به نشست‌های داخلی ۱+۵ و همچنین مذاکرات با ایران گفت: باید بگویم که جو حاکم در مذاکرات مثبت است و پیشرفت‌های بسیاری تاکنون حاصل شده است.

دیپلمات ارشد آمریکایی سپس به حمله تروریستی روز قبل در نزدیکی سفارت ایران اشاره کرد و ضمن ابراز تاسف گفت: همان‌طور که خانم اشتون اعلام کردند ما از اتفاق بمب‌گذاری در سفارت ایران متاسف شدیم. هدف قرار دادن مکان‌های دیپلماتیک و کشتن مردم بی‌گناه اتفاق‌ای ناگوار است.

شرمن در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران اروپایی گفت: تمام تمرکز ما اینجا روی مسئله هسته‌ای است و تلاش داریم به توافق اولیه دست پیدا کنیم که زمینه‌ای است برای توافق جامع‌تر، البته گام اول دشوار است.

وی در ادامه به صحبت‌های جان کری مبنی بر اینکه آمریکا برای رسیدن به توافق عجله‌ای نخواه داشت اشاره کرد و مدعی شد: برای اینکه اطمینان حاصل کنیم، توافق خوبی صورت خواهد گرفت به زمان نیاز است و تلاش می‌کنیم در اولین فرصت به توافق اولیه دست پیدا کنیم، اما زمان نامحدود نخواهد بود.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در پایان با اشاره به پیچیده بودن جزئیات مذاکرات گفت: جزئیات مذاکرات بسیار پیچیده است، اما فکر می‌کنم پیشرفت های بسیاری خوبی داشته‌ایم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.