شروط توافق «بسیار معقول» است

  • کد مطلب : ۴۲۵۶۳ |
  • تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند, – ۰۱:۴۶ |
  • نسخه کامل |
  • ارسال توسط خبرنگار اخبار سیاسی ممتاز نیوز

اوباما:

رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه با بیان اینکه اختلافات با ایران در گفت وگوهای هسته ای کاهش یافته است، گفت: شروط توافق احتمالی با ایران «بسیار معقول» است و در حدود یک ماه آینده مشخص می شود آیا می توانیم به توافق برسیم یا نه.

شروط توافق «بسیار معقول» است

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری «سی.بی.اس.نیوز»، باراک اوباما در گفت وگو با این شبکه تلویزیونی گفت: ما موفق به محدود کردن شکاف ها بین نظرات طرفین شده ایم اما این شکاف ها همچنان باقی است.

اوباما با تکرار ادعاهای خود مبنی بر ابهام در برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران، افزود: «به نظرم در حدود یک ماه آینده می توانیم مشخص کنیم، ایران که می گوید تنها علاقمند به برنامه هسته ای صلح آمیز است، می تواند توافقی که «بسیار معقول» خواهد بود را بپذیرد یا نه.»

اوباما در این مصاحبه همچنین گفت: «اگر شفافیت لازم را از آنان مشاهده کنیم و بتوانیم این مساله را راستی آزمایی کنیم که قصد ساخت سامانه های تسلیحاتی را ندارند، در آن صورت توافق قابل دستیابی است؛ اما این امر مستلزم آن است که آنان نوعی از محدودیت و راستی آزمایی را بر برنامه خود بپذیرند که تاکنون تمایلی برای پذیرش آن نداشته اند.»

اوباما در عین حال تصریح کرد: خبر خوب این است که ایران از شروط توافق موقت تبعیت کرده و در این مدت زمان، برنامه خود را به پیش نبرده است. »

وی این اظهارات را همچون گذشته در حالی برای فشار آوردن و تحت تأثیر قرار دادن مذاکرات و انداختن توپ «نرسیدن به توافق هسته ای» به زمین طرف مقابل بیان کرده است که بسیاری از تحلیلگران و رسانه های آمریکایی تاکید کرده اند که شکست مذاکرات هسته ای به معنای مقصر بودن کاخ سفید در برابر افکار عمومی جهان است و سبب از بین رفتن ائتلاف تحریم های جهانی علیه ایران خواهد شد.

اوباما در این گفت وگو همچنین درصدد اطمینان دادن به منتقدان مذاکرات هسته ای با ایران برآمد و گفت: اگر به توافق نرسیم، مذاکرات را ترک می کنیم.

اوباما که در ایالت «آلاباما» با خبرنگار سی بی اس نیوز گفت وگو می کرد، افزود: «اگر نتوانیم این مساله را تائید کنیم که آنان به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیستند و اگر مدت زمان مشخصی وجود نداشته باشد که در صورت نقض شروط توافق از سوی ایران، بتوانیم اقدام لازم را انجام دهیم، چنین توافقی را نخواهیم پذیرفت.»

این اظهارات اوباما در حالی در واکنش به فشارهای رژیم صهیونیستی و منتقدان داخلی در آمریکا مطرح شده است که بنا به گفته علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، بن بست های فنی در مذاکرات اخیر برطرف شده اما همچنان راه پر پیچ و خمی وجود دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز روز پنجشنبه گذشته در گفت و گو با شبکه خبری «سی ان ان» تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای حل مشکل تصنعی مرتبط با برنامه هسته ای ایران انجام می دهیم به این شرط که شریکان (مذاکراتی) نیز در این راه با ما همراهی کنند.

ظریف تاکید کرد: اگر تمام طرف ها اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیم های لازم را داشته باشند، رسیدن به توافق می تواند نزدیک باشد.

باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.