شروط کره شمالی برای صلح با آمریکا

۲۷فروردین۱۳،

پس از چند هفته تنش شدید و تبادل تهدیدات در شبه جزیره کره، به نظر می رسد اوضاع اندک اندک رو به آرام شدن گذاشته است. در این راستا، پس از تأکید وزیر خارجه آمریکا بر ترجیح گفت و گو و دیپلماسی برای حل این بحران، کره شمالی نیز شروط خود را برای برقراری روابط صلح آمیز با غرب اعلام کرده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از تابناک، رئیس دولت کره شمالی اعلام کرده کشورش آماده برقراری روابط صلح آمیز با همه کشورهای جهان است؛ اما به شرطی که به عنوان یک دولت هسته ای (دارای سلاح هسته ای) پذیرفته شود. این در حالی است که ایالات متحده، ژاپن و چین، با وجود تلاش برای حل بحران کره، بر غیرهسته ای شدن این شبه جزیره اصرار دارند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه خبری «راشا تودی»، کره شمالی که با وجود تنش ها خود را برای مراسم بزرگداشت تولد «کیم ایل سونگ»، بنیانگذار این کشور آماده می کند، اعلام کرده آماده است روابط خود را بر «بر پایه ایده آل های صلح و حاکمیت» برقرار کرده و در تأمین امنیت و ثبات در آسیا و در سراسر جهان «به عنوان یک دولت هسته ای مسئول» مشارکت نماید.

با این حال، کیم یونگ نام اظهار داشته هر کشوری شایسته دوستی کره شمالی نیست و گفته «نیروهای دفاعی شکست ناپذیر این کشور که به نیروهای بازدارنده هسته ای مسلح می باشند، بر اساس شرایط جنگی، مبارزه ای تمام عیار را علیه آمریکا انجام خواهند داد».

وی تأکید کرده: «ما از نظر کمی، توانایی سلاح هسته ای خود را – که گنجینه کره متحد است – گسترش خواهیم داد و به هیچ قیمتی حاضر نیستیم بر سر این سلاح های معامله کنیم».

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز قبل تأکید کرد در صورتی که کره شمالی اقداماتی در راستای رها کردن برنامه هسته ای خود انجام دهد، ایالات متحده مایل است با این کشور به تعامل بپردازد.

کری که در ژاپن به سر می برد، در جریان دیدار با همتای ژاپنی خود گفت: «به نظر من این واقعاً مایه تأسف است که این همه تمرکز و توجه در رسانه ها و جاهای دیگر بر موضوع جنگ معطوف است؛ در حالی که آنچه ما باید واقعاً دربارهٔ آن صحبت کنیم، امکان صلح است. من فکر می کنم چنین احتمالاتی وجود دارد».

«فومیو کیشیدا»، وزیر خارجه ژاپن نیز ضمن تأیید شرایط آمریکا برای مذاکره با کره شمالی، اظهار داشت: «نه ژاپن و نه ایالات متحده به هیچ وجه نمی توانند اجازه دهند کره شمالی سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد».

تنها یک روز پیش، دولت چین نیز ضمن تأکید بر اهمیت برقراری صلح و ثبات در منطقه، از ضرورت غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره سخن گفته بود.

به هر حال، به نظر می رسد همان گونه که پیش از این نیز تحلیلگران تأکید داشتند، دولت کره شمالی خود از پیامدهای اقدام نظامی احتمالی علیه آمریکا و متحدانش و به طور کلی امکان پذیر نبود این گونه اقدامات آگاه است و از تشدید تهدیدات خود، رسیدن به اهدافی سیاسی را دنبال می کند.

اکنون با اظهارات رئیس دولت کره شمالی، ماهیت این هدف سیاسی روشن و مشخص شده که کره شمالی خواهان به رسمیت شناخته شدن سلاح های هسته ای خود است. امری که البته پذیرش آن چه از سوی دشمنان غربی و چه دوستان شرقی کره شمالی تقریباً غیرممکن به نظر می رسد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.