شرکتهای نفتی خارجی به کردستان می روند/لیست سیاه تازه دولت عراق

روزنامۀ الحیات، چاپ لندن نوشته است که تعداد زیادی از شرکتهای نفتی قصد دارند به منظور استخراج نفت در بخشهای جنوبی کردستان عراق سرمایه گذاری کنند. شرکت شورون قصد داشت فعالیت در کردستان را بدون هیچ وقفه ای آغاز کند اما به دلیل طولانی شدن روند مذاکرات این مسئله به تعویق افتاده است. شرکت فرانسوی توتال نیز به مقامات عراقی گفته است که با اهداف اقتصادی به منطقه کردستان عراق می آید و هیچ کاری با سیاست ندارد.
مسئله انعقاد قراردادهای نفتی مقامات کرد طی ماههای اخیر اختلافات میان دولت مالکی با منطقۀ کردستان را تشدید کرده است، به گونه ای که دولت از کاهش بودجۀ کردستان عراق به دلیل افزایش درآمدهای نفتی سخن به میان آورده که این مسئله خشم کردها را برانگیخته است.
دولت عراق و حسین شهرستانی، وزیر انرژی این کشور به طور جدی قصد دارند نام شرکتهایی که در این منطقه با کردها قرارداد نفتی امضاء می کنند را در لیست سیاه قرار دهند. شهرستانی اعلام کرده است که انعقاد هرگونه قرارداد نفتی با منطقۀ کردستان غیرقانونی و از درجۀ اعتبار ساقط است و بغداد همۀ شرکتهای نفتی که با منطقۀ کردستان فعالیت کند را مجازات خواهد کرد.
ظاهراً شرکتهایی که قصد الحاق به دیگر شرکتهای حاضر در منطقۀ کردستان اعم از جنرال انرژی، گلف کیستون، هریتیچ را دارند، اعلام کرده اند که به دنبال سود و منفعت خود هستند چرا که هیچ قانون موثر و قابل اجرایی در حوزۀ نفت عراق وجود ندارد. بسیاری از شرکتهای خارجی نفتی به دلیل امنیت نسبی و ثبات حاکم در منطقۀ کردستان برای سرمایه گذاری جذب این منطقه می شوند و این در حالی است که شهرهایی همچون بغداد همچنان فاقد امنیت لازم هستند. هفتۀ گذشته در بغداد و نواحی جنوبی عراق ۱۰۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر در ۴۰ انفجار کشته شدند.

کردستان تریبون/ ۳۰ جولای ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.