شرکت‌های توزیع برق امسال واگذار می‌شوند

محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور گفت: یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی واگذاری شرکتهای توزیع برق کشور زیان انباشته این شرکتها است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه در شرایط فعلی حجم زیان انباشته شرکت‌های توزیع برق حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود، تصریح کرد: اما با صدور مصوباتی توسط هیئت دولت این زیان به شرکت دولتی توانیر منتقل شده است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر حجم زیان انباشته شرکتهای توزیع برق به صفر رسیده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از اصول واگذاری شرکتها در قالب سیاست‌های اصل ۴۴ قانونی اساسی سودآور بودن است، از این رو هم اکنون زمینه واگذاری شرکتهای توزیع برق وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون حتی یک شرکت زیان ده توزیع برق استانی در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: در سالجاری واگذاری سهام شرکتهای توزیع برق به بخش خصوصی واجد شرایط آغاز خواهد شد.

 

بهزاد با اعلام اینکه در حال حاضر برگزاری جلسات مجامع شرکتهای توزیع برق در حال انجام است، اظهارداتشت: با موافقت سازمان خصوصی، وزارت نیرو برای واگذاری شرکت‌های توزیع برق آمادگی کامل دارد.

 

به گزارش مهر، وزارت نیرو در سالجاری برای واگذاری ۲۰ شرکت توزیع برق استانی در قالب سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی برنامه ریزی کرده است.
 
با این وجود، زیان انباشته شرکتهای توزیع برق مانع واگذاری این شرکتها به بخش خصوصی می شد که با واگذاری آنها، انحصار دولت در عملیات توزیع و عرضه برق شکسته خواهد شد.

 

پیش از این، مجلس شورای اسلامی، نامشخص بودن نحوه توسعه شبکه در شرکتهای توزیع و شهرها پس از واگذاری به بخش خصوصی، لزوم اصلاح اساسنامه و مقررات حاکم بر این شرکتها به منظور فراهم آوردن امکان اداره آنها توسط بخش خصوصی و مشکلات نقدینگی و مطالبات پیمانکاران و بروز مشکلاتی در روند اجرایی شرکتها اعلام کرده بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.