شرکت‌های دولتی در سال آینده زیانده می‌شوند

یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که کشورها باید به جای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی، روزانه به هر فرد از جامعه یک دلار بدهند و برای این کار باید بودجه‌های حمایت از تولید، ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیر رایگان، سیمان و فولاد دولتی حذف و این میزان پول صرف خرید کالاهای تولید داخل شود. 

به گزارش ممتازنیوز، میثم هاشم خانی در برنامه آنلاین اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران با موضوع ” ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیر رایگان” گفت: یارانه‌ها در اقتصاد دو کارکرد حمایتی از فقرا یا گروه‌های متوسط جامعه و تولید دارند که از اواخر قرن ۱۹ در دنیا این ایده شکل گرفته که دولت‌ها باید بازتوزیع کنند و با شکل گیری ایده دولت رفاه این هدف شکل می‌گیرد که بازنشسته‌ها بیمه داشته باشند و برای طبقه‌های فقیر و متوسط جامعه بازتوزیع ایجاد شود. 

وی افزود: تاکنون چارچوب پرداخت یارانه در دنیا ناکارا بوده است، زیرا به تدریج سازمان‌هایی که یارانه را پرداخت می‌کنند، بزرگ می‌شوند و مجبورند کار بتراشند. همچنین، قواعد توزیع یارانه آنقدر پیچیده می‌شود که فقرا از آن بهره مند نمی‌شوند. مسئله دیگر انحراف یارانه‌هاست که به یارانه‌های سیاه معروف و فسادآور هستند.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه با بیان اینکه امسال ۹۷ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی به ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سفرهای خارجی اختصاص یافت، گفت: پیش بینی می‌کنم که دوره یارانه‌ها به ویژه یارانه‌های سیاه در دنیا رو به پایان است و بیشتر کشورها یارانه را به آموزش و درمان اختصاص می‌دهند.

دلیل تورم زیر ۳ درصد در برخی کشورها

هاشم خانی ادامه داد: ساختار یارانه دهی باید به این سمت برود که هر فرد روزانه یک دلار دریافت کند. در حال حاضر دو سوم کشورهای دنیا تورم زیر ۳ درصد دارند زیرا در این کشورها دلار، خودرو، فولاد و … دو قیمتی وجود ندارد و دلار شناور است.

وی تاکید کرد که توزیع یارانه‌ها موجب کسری بودجه دولت می‌شود و دولت هم برای تامین کسری بودجه به بانک مرکزی مراجعه می‌کند و به تورم بیشتر دامن زده می‌شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده معادل ۴ تا ۴.۵ برابر کل یارانه نقدی مردم یارانه سیاه و رانت ایجاد می‌کند. اگر کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده‌اند، به قیمت ارزان به دست مردم رسیده باشند باید قیمت این کالاها تاکنون ۲۰ درصد بیشتر از قیمت دلار در سال باشند، درحالیکه اینگونه نیست و این کالاها به نرخ ارز آزاد به دست مردم رسیده است.

وی افزود: هر کشوری که به پرداخت روزی یک دلار به مردم خود اقدام کند، می‌تواند ادعا کند که فقر مطلق را ریشه کن کرده است.

برای حمایت از تولید به مردم وام کم بهره بدهید 

هاشم خانی خاطرنشان کرد: دو نوع حمایت از تولید صورت می‌گیرد که در حالت اول یک سازمان دولتی برای تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و … واحدهای تولیدی تسهیلات می پردازد. دومین اقدام در این زمینه این است که به مصرف کنندگان وام‌های کم بهره داده می شود تا بتوانند هر کالایی را بخرند. حمایت دوم بسیار موثر است زیرا موجب می‌شود که تولید کنندگان برای کسب مشتری کیفیت خود را ارتقا دهند و با سایر تولید کنندگان رقابت سالم کنند؛ درحالیکه حمایت اول اینگونه نیست و رانت ایجاد می‌کند.

این تحلیلگر اقتصادی با اعلام اینکه در سال آینده شرکت‌های دولتی زیان ده می‌شوند، گفت: برای اینکه بتوان به هر نفر روزانه یک دلار داده شود، باید بودجه‌های حمایت از تولید، یارانه‌های سیاه همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیر رایگان، سیمان و فولاد دولتی حذف شود.

وی در پایان سخنانش مطرح کرد که باید برنامه ریزی شود تا یک دلاری که روزانه به افراد داده می‌شود، صرف خرید کالاهای تولید داخل شود. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.