شرکت های هرمی عامل افزایش تورم

۱۱م آذر ،

گسترش سیستم هرمی در جامعه عامل گسترش تورم،گرانی، آسیب های اجتماعی، تضعیف باورهای مذهبی و تضعیف امنیت است.

محمد متولی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، گفت: شرکت های هرمی به طور غیرمستقیم زیر پوشش شرکت ها یا اماکنی خاص به مدت یک یا دو سال با فعالیت اقتصادی سوری پس از مدتی با اعلام ورشکستگی رسما فعالیت هرمی خود را آغاز می کنند.
متولی با اشاره به عملکرد شرکت های هرمی در قالب و پوشش مرکز مختلف افزود: در بسیاری از موارد شرکت ها،‌کارخانه ها، بعضی از بانک های خصوصی یا صندوق های قرض الحسنه فاقد مجوز، مستقیم یا به عنوان پشتوانه شرکت های هرمی دیگر با سوءاستفاده از موقعیت خود و اعتماد مردم فعالیت می کنند.
وی با اشاره به لزوم رفتار صحیح مردم نسبت به فعالیت شرکت های هرمی گفت: مردم باید با دقت بسیار بر نحوه عملکرد شرکت های هرمی و نحوه سرمایه گذاری آنها در بخش های مختلف در صورت مواجه با فعالیت غیرقانونی این شرکت ها از آنها دوری کنند.
متولی افزود: بعضی از شرکت ها با فعالیت های مخفی و زیر پوشش مراکز دیگر، به راحتی و واضح قابل شناسایی می باشند.
وی در ارتباط با چگونگی آگاهی و شناخت مردم نسبت به نحوه فعالیت شرکت های هرمی گفت: مردم با ملاحظه هر شرکت با وجود عدم فعالیت اقتصادی،عدم تولید و توزیع کالا، وجود عضوگیری اشخاص و جریان گردش پول،کسب سرمایه بسیار اشخاص با معرفی اشخاص دیگر، با فعالیت مستقیم یا به عنوان پشتوانه مراکز دیگر باید از این شرکت ها پرهیز کنند.
متولی اشاره کرد: در بعضی از مواقع فرد به تنهایی در قالب مراکز و شرکت های جعلی و غیرواقعی، فعالیت های هرمی را انجام می دهد.
وی در خصوص گسترش سیستم شبکه هرمی در جامعه گفت: سودجویان به بهانه های مختلف مانند ثبت نام شرکت های ساختمانی برای دستیابی مردم به مسکن مناسب یا با پرداخت وجه مشخص و معرفی پنج نفر به عنوان زیر شاخه در قالب قرعه کشی یا موارد دیگر از آنها سوءاستفاده می کنند.
وی با اشاره به سوءاستفاده اشخاص سودجو از سیستم هرمی گفت: سودجویان با ترفندهای خاص خود از این سیستم برای درآمدزایی در قالب شرکت های مجازی از اشخاص بیکار به بهانه اشتغال مناسب مبلغ بسیاری را کلاهبرداری می کنند.
متولی در پایان افزود:گسترش سیستم هرمی در جامعه عامل افزایش گرانی،تضعیف امنیت، تضعیف باورهای مذهبی و ایجاد آسیب های اجتماعی است./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.