شستا حیاط خلوت هیچ کس نیست

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ربیعی در پاسخ به سئوال نماینده مجلس:

شستا حیاط خلوت هیچ کس نیست

ایران > قانونگذاری – ممتازنیوز:
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که به انتصابات سیاسی وزارت رفاه انتقاد داشت اعلام کرد که این وزارتخانه به شرکت سهامی احزاب سیاسی تبدیل شده است، وزیر رفاه در پاسخ اعلام کرد که آرزو داشتم احزاب مختلف در کنار هم در وزارتخانه ام کار کنند.

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه -۴ آذر- مجلس شورای اسلامی بررسی سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت.

سوال وی در مورد ملاک ربیعی در انتخاب و انتصاب مدیران صندوق‌های زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی بود.

در ابتدای جلسه ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: روزی که به مجلس برای رای اعتماد معرفی شدم آقای ابراهیمی در مخالفت با بنده صحبت کردند ایشان معتقد بودند که وزارتخانه رفاه وزارتخانه اقتصادی است و با آمار و ارقام تلاش داشتند که ثابت کنند اداره این وزراتخانه اقتصادی در توان بنده نیست.

وی ادامه داد: وزارت رفاه به اعتقاد من وزارتخانه‌ای کاملا اجتماعی است که بخش اقتصادی‌اش هم به نوعی اقتصاد اجتماعی است.

ربیعی اظهار داشت: همه توان خود را برای به کار گیری افراد متخصص و متعهد برای اداره این وزارتخانه به کار گرفتند. هرچند تحول در این وزارتخانه همچون زندگی من گمنام باقی خواهد ماند.

وی در تشریح عملکرد وزارتخانه‌اش گفت: در هفته‌های آتی جشن بیمه همه ایرانیان برگزار خواهد شد که این کار از محل صرفه جویی در سازمان تامین اجتماعی انجام شده و با این صرفه جویی ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص یافته است.

وزیر تعاون تصریح کرد: شورای عالی بیمه قبل از روی کار آمدن من تعطیل بود و امروز فعال شده است.

وی مبارزه با فقر درمانی تغذیه مسکن را از دستورکارهای مهم این وزارتخانه خواهد خواند و گفت: در مبارزه با گرسنگی در این وزارخانه توفیق خوبی داشتیم.

وزیر تعاون با بیان اینکه در وزارتخانه‌ای حضور دارم که می‌توان پایه‌های نظام را قوی تر کنم گفت: وزارتخانه من فقط شرکت‌ها نیست و شرکت‌ها با چند واسطه به من متصل هستند.

ربیعی با اشاره به مشکلات صندوق فولاد گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان از دولت برای همه مشکل صندوق فولاد گرفتم و مسئله صندوق‌ها را به مسئله ملی تبدیل کردم.

ربیعی: رئیس سازمان تامین اجتماعی نصف حقوق ۱۴ میلیونی‌اش را به بیت المال باز می‌گرداند

وی با دفاع از مدیران انتصابی‌اش گفت: رئیس سازمان تامین اجتماعی من ۱۴ میلیون حقوق دارد که نصفش را پس می دهد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اصلاحاتی که در شستا انجام داده است گفت: امروز شستا حیات خلوت هیچ کسی نیست و حتی خودم هم در اداره این مجموعه دخالت نمی‌کنم.

وی ادامه داد: امروز شایسته سالاری در وزارت رفاه حاکم است و شرکای اجتماعی من مجلس، قوه قضاییه و کارگران هستند که از من حمایت می‌کنند.

ربیعی کاهش اعتراضات در کارخانه ها را یکی از توفیقات این وزارتخانه خواند و گفت: دلیل کاهش اعتراضات در کارخانه‌ها اعتماد کارگران به ارکان وزارتخانه و بنده است.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه بیش از یکسال است که سوال از وزیر رفاه را پیگیری می‌کنم گفت: جواب‌هایی که امروز وزیر رفاه در پاسخ به سوالات من دادند مانند پاسخ‌هایی بود که در کمیسیون به سوالات من دادند، این پاسخ‌ها هیچ ربطی به سوالات من ندارد ایشان گزارش عملکرد می دهند.

پور ابراهیمی: ربیعی افراد سیاسی را در وزارتخانه منتصب کرده است

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه ربیعی افراد سیاسی را در وزارتخانه منتصب کرده است گفت: ۴۰ درصد جمعیت کشور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هستند و باید از این افراد دفاع کرد.

پورابراهیمی: رئیس دفتر نهضت آزادی در وزارت رفاه چه می‌کند؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی خطاب به ربیعی اظهار داشت: رئیس دفتر نهضت آزادی در وزارتخانه شما چه می کند، این سوال را در کمیسیون نیز مطرح کردم ایشان پاسخ دادند یکی از بزرگان نظام به من زنگ زدند که این آقا علیه نظام فعالیت می کند برای جلوگیری از فعالیت اش وی را وارد وزارت رفاه کردیم.

وی ادامه داد: وزارت رفاه چنین ماموریتی دارد! امروز چه کسانی وزارت رفاه را اداره می کنند؟

پورابراهیی: وزارت رفاه به شرکت سهامی احزاب سیاسی تبدیل شده است

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه وزارت رفاه توسط وزیر اداره نمی‌شود اظهار داشت: وزارت رفاه به شرکت سهامی سیاسی تبدیل شده که هر حزبی سهم خود را در این وزارتخانه می‌گیرد.

وی با اشاره به اظهارات ربیعی مبنی بر اینکه شرکت ها با چند واسطه به من متصل می شوند گفت: این اظهارات مسئولیت شرکت ها را از شما سلب نمی‌کند، ببینید در زیرمجموعه‌های وزارت رفاه که فعالیت اقتصادی دارند چه کارهایی انجام می‌شود.

پورابراهیمی: برای صرف نظر از سوال از وزیر رفاه فشارها و تهدیدات زیادی به من شد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: فشارهای زیادی به من آوردند که سوال از وزیر را یا پس بگیرم یا قانع شوم حتی مرا تهدید کردند که اگر سوال را مطرح کنید فلان کار را برای کارگران منطقه شما نمی کنیم، این اقدامات خلاف رابطه اخلاقی دولت و مجلس است.

پورابراهیمی با اشاره به سابقه مدیریت اش در وزارت رفاه، صندوق‌ها و شرکت‌ها گفت: من زیر و بم این وزارتخانه را می‌شناسم.

وی ادامه داد: متاسفانه جوان ۲۹ ساله ای را به مدیرعاملی شرکت بزرگ نفتی زیرمجموعه وزارت رفاه منصوب کردند.

ربیعی خطاب به ربیعی گفت: ایشان چه تخصصی داشتند؟ ارتباط این فرد با بستگان شما چیست؟ شرکت های اماراتی و شرکت جی ای گلکسی چه ارتباطی با بستگان شما دارد؟

وی ادامه داد: برای اینکه رزومه این مدیر جوان نفتی را پر کنند وی را ۱۸ روز به سمت معاونت شستا منصوب کردند.

نماینده مردم کرمان اظهار داشت: در دولت گذشته تحقیق و تفحص ۵۰ صفحه ای از تخلفات تامین اجتماعی انجام شد اما در پایان این دولت گزارش ۵۰۰ صفحه ای از تخلفات این سازمان منتشر خواهد شد.

وی خطاب به ربیعی اظهار داشت: چرا مصوبه دولت را درخصوص پرداخت تعهدات صندوق بازنشستگی  لغو کردید.

در ادامه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مجددا در جایگاه پاسخگویی قرار گرفت. وی درخصوص فعالیت رئیس دفتر نهضت آزادی در وزارت رفاه گفت: من نگفتم یکی از بزرگان سفارش ایشان را کرده بلکه گفتم یک دستگاهی معتقد بود اگر این فرد به وزارت رفاه بیاید خوب است، او فقط دو سه روز پیش ما کار کرد و هم اکنون چنین فردی در وزارت رفاه وجود ندارد.

ربیعی با دفاع از انتصاباتش در وزارت رفاه گفت: افراد متخصص را وارد وزارتخانه کردم هیات امنای سازمان تامین اجتماعی از افراد متخصص و متعهد همانند آقایان فرهادی، نهاوندیان و نوبخت هستند.

وی ادامه داد: برخی به من اتهام می‌زنند که چرا مدیران قبلی را نگه داشته‌اند و برخی به مدیران جدید من اتهام وارد می کنند، مدیریت من مدیریتی سالم است به همین خاطر از هر سو به من حمله می‌کنند.

وزیر تعاون درخصوص مدیر ۲۹ ساله شرکت بزرگ نفتی گفت: این فرد ۴۰ ساله است و قبل از دولت آقای روحانی هم معاون شستا بوده‌اند.

وی با اشاره به بررسی تخلف هزار میلیاردی در وزارت رفاه گفت: پرونده تخلفی را در وزارت رفاه پیگیری و جلوگیری کردم که بعد در مجلس هم یکی از افراد مورد وثوق همه نمایندگان این پرونده را بررسی کرده و از من تشکر کرد.

ربیعی ادامه داد: شرکتی تشکیل داده بودند که هزار میلیارد تومان سرمایه این شرکت بود و ماهانه سود بانکی آن ۲۰۰ میلیارد تومان بود، من جلوی این سوءاستفاده را گرفتم و بعد افراد ذی نفع در یوتیوب مطلب گذاشتند.

ربیعی: پول غذایی که می‌خورم حساب می‌کنم

ربیعی ادامه داد: من آن قدر پاک زندگی کردم که پول غذایی که می‌خورم را حساب می‌کنم، والله بالله تالله اگر به سفری با خانواده ام همراه بوده ام پول هتل و غذای آنها را حساب کردم ما منادی زندگی با ارزش‌های امام و رهبری هستیم.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی آدم های قالتاقی هم پیدا شدند که می‌خواستند من را هم گول بزنند که مدیری را برکنار کنم و دو روز دیگر روی کار بیاورند بنده به واسطه شغل قبلی‌ام شک کردم و بعد مشخص شد که می خواستند باج خواهی کنند.

ربیعی با اشاره به اظهارات پورابراهیمی گفت: تخلفات مربوط به شرکتی زیر مجموعه بانک توسعه صادرات و شرکتی مربوط به بانک سرمایه بوده که در حال بررسی است.

وی با اشاره به اظهارات نایب رئیس کمیسیون اقتصاد مبنی بر اینکه برای پس گرفتن سوال وی را تهدید کردند، گفت: تهدید در ذات ما نیست، طبیعی است وقتی نماینده‌ای از وزیری سوال می‌کند عده ای درخواست می‌کنند سوال را پس بگیرند.

وی ادامه داد: من از تصمیمات مدیران تبعیت می‌کنم اگر وزارت رفاه شرکت سهامی است بدین معناست که همه جناح‌های سیاسی در کنار هم در این وزارتخانه کار می‌کنند، همیشه آرزو داشتم جریانی در کشور روی کار بیاید که همه افرادی که توان مدیریتی دارند بتوانند با هم کار کنند حالا بگویند تعاونی سیاسی یا شرکت سهامی سیاسی تشکیل دادیم.

ربیعی: کمیته‌ای برای تحقیق از اقدامات وزارت رفاه تشکیل دهید

وزیر رفاه ادامه داد: من کتاب زنده باد فساد را نوشتم و تنها خط قرمز من برای انتصاب مدیران فساد است.

وی از لاریجانی خواست برای حمایت از اخلاق، کمیته‌ای را برای بررسی ادعاهای پورابراهیمی تشکیل دهد و ادامه داد: من مثل بسیجی از ۶ صبح تا ۲ نیمه شب کار می‌کنم.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اظهارات ربیعی در خصوص فشار برای انتصابات در وزارت رفاه، گفت: کدام نماینده از شما خواسته کسی را جایی بگذارید. نام ببرید؟ چرا این قدر قسم می‌خورید؟

وی افزود: ارتباط بستگان شما با مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد (م. ر) چیست؟ شفاف پاسخ دهید. این افراد در وزارت رفاه رسوب و لانه کرده‌اند.

پورابراهیمی تاکید کرد: وزارت رفاه، وزارتخانه اقتصادی است و اگر بخواهد با ادبیات سیاسی اداره شود به ضرر ذینفعان آن که قشر کارگر هستند، است.

پورابراهیمی: ارتباط بستگان آقای ربیعی با مدیرعامل نفت پاسارگاد چیست؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: مدتی قبل از شما خواستم که اسامی هیات مدیره تعاونی های شرکت سهام عدالت را به من بدهید. نامه ای به آقای پورمختار نوشتیم و از طریق کمیسیون اصل ۹۰ اقدام کردیم اما تاکنون هیچ اسناد و مدارکی به ما داده نشده است، چه کسانی این هیات مدیره ها را اداره می کنند؟

پورابراهیمی اظهار داشت: قائم مقام وزیر کار برخلاف قوانین و مقررات رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور شده است، آقای ربیعی باید از شرکت شستا سئوال کند اگر قائم مقام شما رئیس این شرکت باشد چگونه می خواهید بر این شرکت نظارت کنید.

وی با تاکید بر اینکه افراد غیر متخصصی در شرکت ها منصوب شده اند که حتی یک روز هم در این حوزه کار نکرده اند، گفت: (الف. م) رئیس صندوق بازنشستگی کشوری از وزارت اطلاعات سابق آمده است. این فرد عضو هیات مدیره پتروشیمی جم نیز است.

پورابراهیمی: وزارت رفاه در اختیار مجموعه وزارت اطلاعات سابق قرار گرفته است

پورابراهیمی تاکید کرد: متاسفانه امروز وزارت رفاه در اختیار مجموعه وزارت اطلاعات سابق قرار گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: یکی از اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی (م.س) است که عضو شورای شهر و رئیس هیات مدیره حمل و نقل تامین است. این انتصابات با چه معیاری انجام شده است؟

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در نظام اجرایی این است که مدیران اجرایی توسط هم حزبی ها، نزدیکان و بستگانشان اداره می شوند، بستگان آقای ربیعی چه فعالیت هایی دارند.

پورابراهیمی خطاب به وزیر رفاه گفت: شما می‌گویید پول هتل خانواده‌ام را می‌دهم، کار شاقی انجام نمی‌دهید، نمایندگان هم همین کار را می‌کنند.

وی ادامه داد: گروه سیاسی با رویکرد کارگری در این وزارتخانه روی کار آمده است و تمام هیات مدیره ها و صنف کارگری را به خود اختصاص داده اند.

پورابراهیمی تاکید کرد: باید نمایندگان واقعی کارگران وارد شوند نه افراد سیاسی

وی با نشان دادن اسامی افرادی در صحن گفت: اسامی این افراد که در ۱۵ برگه منتشر شده، اسامی افراد غیر متخصص و بی صلاحیت است که در وزارت رفاه روی کار آمده اند.

پورابراهیمی تصریح کرد: وزارت رفاه به اندازه وزارتخانه اقتصادی است و امروز هر چه پتروشیمی، بانک و شرکت های خودروسازی در کشور وجود دارد زیرمجموعه این وزارتخانه قرار گرفته است اما وزیر از پاسخگویی در مقابل عملکرد این شرکت ها شانه خالی می کند.

وی با تاکید بر لزوم تحولات جدی در مجموعه وزارت رفاه گفت: آقای ربیعی اعلام کردند که مایل به تحقیق و تهیه گزارش از اقدامات وزارتخانه هستند، ما هم موافقیم، باید روند موجود در این وزارتخانه روشن شود.

پورابراهیمی خطاب به نمایندگان گفت: ما وظیفه نظارتی داریم و باید ناظر بر عملکرد اقتصادی وزارتخانه ها باشیم. جواب های وزیر تعاون در خصوص سئوالات قابل قبول نیست.

در پایان نمایندگان با ۹۸ رای مخالف، ۹۵ رای موافق و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس، اعلام کردند که از پاسخ های وزیر قانع نشدند و هفتمین کارت زرد کابینه تدبیر صادر شد.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.