«شطرنج‌باز» از امشب در کتاب شب خوانده می‌‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، داستان این رمان درباره زنی است که در یکی از شهرهای کوچک یونان خدمتکار هتل است و روزی یک صفحه شطرنج را در یکی از اتاق‌های هتل پیدا می‌کند چون تعدادی از مسافران هتل شطرنجشان را در اتاق هتل جا گذاشته‌اند. این زن با دیدن صفحه شطرنج به این بازی علاقه‌مند می‌شود و میل شدیدی در وجودش برای یاد گرفتن شطرنج برانگیخته می‌شود اما در شهر او کسی شطرنج بازی نمی‌کند و علاقه‌ای هم به آن ندارد. بنابراین شخصیت اصلی داستان مجبور است به سراغ استاد قدیمی دوران دانشگاهش برود. علاقه این زن برای یادگیری شطرنج، روی رابطه او با خانواده‌اش، دوستانش و مردم اجتماعش تاثیر می‌گذارد.

برتینا هنریش رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس آلمانی مقیم فرانسه است که در سال ۱۹۶۶در  شهر فرانکفورت متولد شده است و در رشته‌های ادبیات و مطالعات سینمایی تحصیل کرده است. این نویسنده ۱۸ سال است که در پاریس ساکن شده و به فعالیت فیلمسازی مشغول است. «شطرنج‌باز» نخستین رمان او به زبان فرانسوی است که بعد از انتشار با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

در قسمتی از این رمان می‌خوانیم:

… بالاخره ساعت ده‌ و نیم توانست وارد اتاق هفده شود. کارش را شروع کرد. دقیقاً همه‌ی کارهایی را که دیروز انجام داده بود، تکرار کرد، اما وقتی جارو می‌کشید، چیزی روی زمین افتاد. خم شد که آن را بردارد. یک سرباز چوبی را دید که روی زمین افتاده. برگشت و متوجه یک صفحه‌ی شطرنج شد که مهره‌های سفید و سیاه روی آن چیده و بازی نیمه‌تمام رها شده بود. با دقت به مهره‌ای که در دست داشت نگاه کرد. یک پیاده‌ی سیاه بود. سعی کرد آن را سر جایش بگذارد، اما شک کرد؛ چون نمی‌دانست در کدام خانه بوده است… کمی با خودش فکر کرد و این‌گونه خود را قانع کرد که آن سرباز فقط یک مهره‌ی کوچک و بی‌ارزش بوده که مشابه آن در شطرنج زیاد است. پس حتماً خیلی مهم نیست… ناگهان فکر جسورانه‌ای از ذهنش گذشت… او هرگز تا نیمه‌های شب در شانزه‌لیزه گردش نکرده بود، در خیابان‌های بزرگ قهوه نخورده بود، اما می‌توانست با شوهرش مثل زن‌های شیک‌پوش پاریس شطرنج بازی کند…

«شطرنج‌باز» با ترجمه سمانه حنیفی در سال ۹۰ توسط انتشارات افراز منتشر شده است. خلاصه‌نویسی این رمان برای قرائت در برنامه کتاب شب توسط معصومه خادم‌نیا انجام شده است و آخرین برنامه مربوط به این رمان که به نقد و بررسی آن اختصاص دارد توسط احسان پویا اجرا خواهد شد.

برنامه کتاب شب، از شنبه تا جمعه هر هفته با تهیه‌کنندگی محمود احمدی، دبیری محسن حکیم‌معانی و صدای بهروز رضوی، ساعت ۲۳:۳۰ هر شب از شبکه رادیویی تهران پخش می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.