شعر در انعکاس نقش تاریخی امام خمینی (ره) در هنر و ادبیات انقلاب پیشگام بوده است

‘مصطفی محدثی خراسانی ‘ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود : با مراجعه به تاریخ ادبیات کشور می توان تصویر و عظمت شخصیت امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و واقعه خرداد ۴۲ را در شعر شاعران آن روز مشاهد کرد،این موج در آستانه پیروزی انقلاب و در زمان حیات ایشان با شدت بیشتری ادامه یافت و پس از رحلت به اوج خود رسید.

وی با تاکید بر بزرگی عظمت و شخصیت این رهبر تاریخی در جهان ادامه داد: هیچ شخصیتی را در طول تاریخ نمی توان یافت که در زمان حیات و در رثای سوگ او به این میزان شعر سروده شده باشد .

محدثی خراسانی در مورد تجلی این تصویر در شعر شاعران امروز گفت: با نگاهی ژرف تر به اشعار ارزشمند سروده شده که مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت است می توان به نحوی تجلی اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و تاثیر آن بر فرهنگ و هنر و ادبیات انقلاب را دید.

وی یاد آور شد: شعرهای به شدت حماسی و سرشار از شور انقلاب و عشق به امام سروده شده است ، همچنان که در غزل معروف ‘لبخند تو خلاصه همه خوبی هاست ‘ از مرحوم

‘قیصر امین پور’ این نگاه سرشار ار مهر ، عطوفت و عشق کاملا پیداست .

این شاعر معاصر به تجلی بعد عرفانی امام خمینی (ره) در اشعار برخی شاعران اشاره کرد و گفت : برخی از این اشعار به تاسی از غزل معروف امام ‘ من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم ‘ سروده شد که به سیر و سلوک ، عرفان و فضیلت های اخلاقی و معنوی امام راحل اشاره دارند.

وی به لزوم پرداخت به ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) در اشعار شاعران اشاره کرد و توضیح داد: اگر بخواهیم تصویر همه جانبه و جامعی از حضرت امام در هنر و ادبیات انقلاب پیدا کنیم باید به شعر مراجعه کنیم، بسیاری از شاعران از جمله اینجانب با الهام گرفتن از شخصیت و فضایل ایشان شاعر شدیم، به نظر می رسد بیشتر زوایای شخصیتی و اخلاقی ایشان در شعر امروز مورد توجه شاعران قرار گرفته است اما هنوز جای کار فراوانی وجود دارد .

خالق اثر ‘باطل السحر’ – غزلی برای امام خمینی (ره)- گفت: آنچه در سالهای اخیر شاعران انجام داده اند قابل تقدیر است اما به نظر می رسد در فضای فرهنگ عمومی کشور و حتی جهت گیری های سیاسی نیاز داریم تا به شکل عملی نام و یاد امام را رنده نگهداریم ، اینکه تنها به وصف او در اشعار و نوشته هایمان بسنده کنیم، کافی نیست .

این نویسنده و شاعر ادامه داد: انتقال افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) و ارزشهای انقلاب اسلامی ار نکاتی است که تمامی نویسندگان و شاعران باید در آثار خود به آن توجه کنند.

محدثی خراسانی با تاکید بر اینکه جهان امروز تشنه دانستن در مورد اندیشه ها و افکار امام خمینی (ره) و ارزشهای انقلاب است گفت : با توجه بیشتر به بحث ترجمه آثار به تمامی زبانهای زنده دنیا این مهم محقق خواهد شد .

فراهنگ **۱۶۳۰**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۴۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.