شعر زمینه‌های لازم برای همکاری‌های بین‌المللی را فراهم می‌آورد

معاون هنری ارشاد در گرامیداشت حافظ و گوته:

معاون هنری ارشاد در مراسم گرامیداشت گوته گفت: شعر می‌تواند زمینه‌های لازم برای همکاری‌های بین‌المللی را فراهم کند چراکه حد و مرز نمی‌شناسد.

به گزارش هنرآنلاین، حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت حافظ و گوته که شب گذشته، ۲۴ مهرماه در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضورسفیران دو کشور جمهوری فدرال آلمان و بولیوی برگزار شد گفت: مشاهیر فرهنگی ایران، تابلوی معرفی ما در تمام جهان هستند. این موضوع در مورد سایر کشورها و به ویژه آلمان، با وجود چهره‌هایی مانند گوته نیز رخ داده و این مساله‌ای است که باید به آن توجه داشت. از سوی دیگر بسیار اتفاق افتاده که فرهیختگان ایرانی دچار هجمه‌های فراوانی در طول تاریخ شده‌اند، اما ایران مهد مفاخری است که با وجود تمام این هجمه‌ها رشد کرده‌اند.

شاه‌آبادی افزود: اگر شعر به عنوان یک ظرفیت فرهنگی در کشور رشد کند، تمام موضوعات فرهنگی و هنری کشور نیز در کنار آن رشد می‌کند و می‌بالد. آنچه اهمیت دارد این‌که نباید منتظر حرکت یک گروه فرهنگی خاص بود، بلکه بهتر است همه بکوشند تا کشور ما کانون فعالیت مفاخر شود و کشورهای فراوانی به آن رجوع کنند.

معاون هنری وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به رویدادهای فرهنگی ایران در ۳۰ سال گذشته افزود: دغدغه اول ایران، دغدغه فرهنگی بوده و باقی خواهد ماند و کسی چون حافظ، زبان امروز ماست که با آن در حال حاضر نیز صحبت می‌کنیم. این زبان مملو از معناست و امروز به کمک آن است که می‌توانیم دل‌ها را به هم نزدیک‌ تر کنیم.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ادبی، رئیس انجمن مفاخر ادبی و فرهنگی نیز در سخنانی با اشاره به شعر حافظ گفت: حکمت زندگی، در شعر حافظ جاری است. گوته نیز در کنار حافظ این حکمت را به شیوه‌های فراجغرافیایی به همه جهانیان ارائه کرده است.

او با قدردانی از سفارت آلمان در ایران برای همکاری در برگزاری این برنامه گفت: این مراسم فرصت مغتنمی است برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی میان دو کشور که امیدواریم ادامه پیدا کند.

“برند اربل”، سفیر کشور آلمان در ایران نیز در سخنانی با تقدیر از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: مناسبات فرهنگی میان دو کشور پلی است که می‌توان از آن، برای نزدیکی ایران و آلمان در عرصه‌های دیگر هم استفاده کرد و نمونه جالب توجه آن اعلام خواهرخواندگی میان شهرهای وایمار و شیراز و اعلام برادری معنوی حافظ و گوته است.

اربل با اشاره به “دیوان شرقی و غربی” گوته گفت: هر که خود را بشناسد، می‌داند که خاور و باختر دو جغرافیای جدا از هم نیستند و لذا رویدادهای فرهنگی مانند این مراسم می‌تواند موجب نزدیکی میان دو کشور شود.


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.