شفابخش‌ترین عطر جهان

در شیوه درمانی آروماتراپی درمانگران با کمک عصاره یا روغن گیاهان دارویی و مواد طبیعی به درمان بیماران می‌پردازند. در جهان بیش از ۰۵۱ نوع روغن یا عصاره گیاهان دارویی وجود دارد که یکی از شفابخش‌ترین آن‌ها عصاره شفابخش گل‌سرخ است.

در شیوه درمانی آروماتراپی درمانگران با کمک عصاره یا روغن گیاهان دارویی و مواد طبیعی به درمان بیماران می‌پردازند. در جهان بیش از ۰۵۱ نوع روغن یا عصاره گیاهان دارویی وجود دارد که یکی از شفابخش‌ترین آن‌ها عصاره شفابخش گل‌سرخ است. درمانگران از رایحه و خواص درمانی این عصاره برای درمان عفونت‌ها، کوفتگی‌ها و اختلالات روحی مثل افسردگی بهره می‌برند.
 
 
 آروماتراپی یعنی چی؟
 
در شیوه آروماتراپی یا عطردرمانی، درمان بیماری‌ها به چند روش مستقل یا دو تا سه روش کنار هم انجام می‌شود. در این شیوه درمان بیماری‌ها به‌واسطه بوییدن و استشمام عصاره و عطر گیاهان دارویی خاص، تبخیر عصاره برخی از گیاهان دارویی در هوا و همین‌طور به کمک انواع بخور‌ها انجام می‌شود. گاهی درمانگر استفاده موضعی از روغن‌ها و عطر‌ها را به بیمارانش توصیه می‌کند. به‌این ترتیب که بیمار با روغن گل سرخ یا روغن بابونه یا هر گیاه دارویی دیگر ماساژ دریافت می‌کند. به‌این ترتیب بیمار خواص دارویی عطر را از طریق پوست و به‌صورت موضعی دریافت می‌کند و گاهی با استشمام رایحه‌ای خاص که از عود متصاعد می‌شود، درمان می‌شود. شیوه درمانی آروماتراپی به‌عنوان یک شیوه درمانی موثرکنار انواع ماساژدرمانی‌ها، درمان‌های مکتب آیورودا و برخی از شیوه‌های درمانی مکتب طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
 
 روش سنتی تهیه عطر گل سرخ
 
امروزه تهیه اسانس گل‌سرخ سختی و مشقت بسیار زیادی دارد، به‌طوری که برای به‌دست آوردن یک لیتر اسانس یا روغن معطر گل سرخ باید از ۵ هزار کیلو گلبرگ گل‌سرخ استفاده کرد. در شیوه امروزی، محققان با استفاده از حلال‌های دیگری که سراغ دارند به عصاره‌گیری و جدا کردن اسانس گلبرگ‌های گل می‌پردازند اما در زمان‌های گذشته حکمای طب سنتی ایران، برای به‌دست آوردن عصاره یا روغن معطر گل‌سرخ، گلبرگ‌های این گل را درون روغن زیتون می‌ریختند و برای مدت نسبتا طولانی از آن‌ها مراقبت می‌کردند تا اسانس و عصاره گلبرگ‌ها گرفته شود.
 
روغن و اسانس گل‌سرخ علاوه بر تنظیم قاعدگی تاثیر بسیار زیادی در درمان اختلالات ناشی از دوران بارداری دارد. علاوه‌براین شیوه درمانی می‌توان با کمک روغن گل‌سرخ و تجویز آن برای خانمی که تصمیم دارد مادرشود، او را به لحاظ روحی و جسمی برای بارداری آماده و مهیا کرد.
 
درمانگران طب سنتی برای درمان خواب‌آلودگی و بی‌حالی ناشی از تجمع بلغم در بدن نسخه‌ای دارند که به کمک آن می‌توان بلغم زائد بدن را دفع کرد و به درمان بی‌خوابی و حتی بوی بد دهان پرداخت.
 
 
پیشگیری به شیوه عطردرمانی
 
اسانس گل‌سرخ در میان اسانس‌هایی که در عطردرمانی برای درمان بیماری‌های جسم و روح مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از موثر‌ترین و ملایم‌ترین اسانس‌هاست که حتی برای گروه سنی کودک و خردسال نیز از سوی درمانگران و متخصصان عطردرمانی توصیه شده که هم در زمینه درمان و هم در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار موثر است.
 
 درمانگران عطردرمانی با کمک اسانس‌ها و عطرهای شفابخش، بسیاری از بیماری‌های پوست و مو، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، اختلالات گردشی خون، بیماری‌ها و اختلالات زنان، اختلالات عصبی و روانی و درد‌ها و بیماری‌های مفصلی- عضلانی را تسکین، کنترل و در برخی موارد درمان می‌کنند. این متخصصان برای درمان بیمارانشان از رایحه اسانس‌ها و عطر‌ها، بخور عطر‌ها و روغن‌های گیاهی، حمام‌کردن با آن‌ها و همین‌طور با استفاده از تکنیک‌های ماساژ به درمان بیماری‌ها می‌پردازند و در برخی موارد می‌توانند به‌عنوان راه‌حلی برای پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها استفاده کنند.
 
 
 برای آن‌ها یی که می‌خواهند مادر شوند
 
روغن و اسانس گل‌سرخ علاوه بر تنظیم قاعدگی تاثیر بسیار زیادی در درمان اختلالات ناشی از دوران بارداری در زنان دارد. علاوه‌براین شیوه درمانی می‌توان با کمک روغن گل‌سرخ و تجویز آن برای خانمی که تصمیم به مادرشدن دارد، او را به لحاظ روحی و جسمی برای بارداری آماده و مهیا کرد. حکیمان و درمانگران مکاتب طب سنتی جهان، گل‌سرخ را یکی از گیاهان دارویی مناسب در دوران پیش از بارداری می‌دانند. در شیوه عطردرمانی نیز درمانگران به مادران توصیه می‌کنند تا پیش از باروری و پس از آن عطر یا اسانس گل سرخ را استشمام کنند، زیرا این کار موجب افزایش قدرت باروری و افزایش توان رحم و ایجاد امنیت و آرامش در مادر می‌شود.
 
 
پاکسازی محیط با عصاره گل‌سرخ
 
از زمان‌های بسیار دور مردم برای ضد عفونی‌کردن هوای منزل خود از گیاهان استفاده می‌کردند. امروزه نیز بسیاری از مردم در سراسر جهان متناسب با اقلیم و شرایط آب‌وهوایی خود از انواع گیاهان شفابخش و دارویی برای پاکسازی محیط زندگی، خانه و محل کارشان استفاده می‌کنند. در شیوه عطردرمانی نیز درمانگران به مخاطبان خود توصیه می‌کنند برای ضدعفونی کردن و پاکسازی فضای منزل متناسب با اقلیم و روحیات خود از اسانس یا عطر گیاهانی چون گل‌سرخ، رزماری، مرزه، ترنج، اکالیپتوس، سیر و پیاز استفاده کنند. همان‌طور که امروزه نیز در بسیاری از خانه‌ها شاهد هستیم، در فصل‌های سرد سال از بخور برگ‌های اکالیپتوس یا آویشن برای پاکسازی محیط خانه استفاده می‌کنند.
 
منبع: ایده آل


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.