گردآوری توسط گروه مذهبی ممتازنیوز
ما معتقدیم:در قیامت پیامبران و امامان معصوم و اولیاء الله بعضى از گنهکاران را به اذن خدا شفاعت مىکنند و مشمول عفو الهى مىگردند،ولى فراموش نکنیم که این اذن تنها براى کسانى است که پیوندهاى خود را از خدا و اولیاء الله قطع نکرده باشند،بنابراین شفاعتبى قید و شرط نیست،آن نیز نوعى رابطه با اعمال و نیات ما دارد.
«و لا یشفعون الا لمن ارتضى،آنها جز براى کسى که خدا راضى به شفاعت اوست،شفاعت نمىکنند!»
و چنانکه در گذشته نیز اشاره شد«شفاعت»راهى استبراى تربیت انسان و وسیلهاى ستبراى جلوگیرى از غوطهور شدن در گناه و قطع تمام پیوندها و روابط از اولیاء الله به انسان مىگوید اگر آلوده گناه هم شدهاى،از همان جا باز گرد و بیش از این گناه مکن!
به یقین مقام«شفاعت عظمى»از آن پیامبر اسلام (ص) است و بعد از او سایر پیامبران و امامان معصوم و حتى علما و شهدا و مؤمنان عارف و کامل و از آن فراتر قرآن و اعمال صالحه نیز براى بعضى شفاعت مىکنند.
در حدیثى از امام صادق (ع) مىخوانیم:«ما من احد من الاولین و الآخرین الا و هو یحتاج الى شفاعه محمد (ص) یوم القیامه،هیچ کس از اولین و آخرین نیست مگر این که نیاز به شفاعت محمد (ص) در قیامت دارد!»
در حدیث دیگرى در کنز العمال از پیامبر اکرم (ص) آمده است:«الشفعاء خمسه:القرآن و الرحم و الامانه و نبیکم و اهل بیت نبیکم،در روز قیامت پنجشفیع وجود دارد:قرآن،صله رحم، امانت و پیامبر شما و اهل بیت او». در حدیث دیگرى از امام صادق (ع) مىخوانیم:«اذا کان یوم القیامه بعث الله العالم و العابد،فاذا وقفا بین یدى الله عز و جل قیل للعابد انطلق الى الجنه،و قیل للعالم قف تشفع للناس بحسن تادیبک لهم،روز قیامت که مىشود خداوند«عالم»و«عابد»را مبعوث مىکند،هنگامى که در پیشگاه خداوند متعال قرار مىگیرند، به«عابد»گفته مىشود:به سوى بهشتبرو!و به عالم گفته مىشود:بایست و براى مردم به خاطر تربیتخوبى که نسبتبه آنها داشتى شفاعت کن!»
این حدیث اشاره لطیفى نیز به فلسفه شفاعت دارد.
منبع: کتاب اعتقاد ما، آیت الله مکارم شیرازی
+ ۰
+ ۰
اصول و فروع دین Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com