شفاف ‌سازی داخل پرانتز باز

جام جم آنلاین: «پرانتزباز»، برنامه‌ای از رادیو نمایش است. این هفته با مارال دوستی، سردبیر و تهیه‌کننده این برنامه قرار گذاشتم تا سر اجرایش حاضر باشم. با عکاس به دیگر استودیوها سری زدیم و برنامه‌های در حال ضبط را رصد کردم که مارال دوستی تلفن کرد: «پس کجایید؟ برنامه شروع شد.»

خودمان را به استودیویی که دوستی ضبط داشت رساندیم. جلوی در دوربین عکاس را نگه داشتند که از آفیشش مطمئن شوند. من رفتم تا عکاس بعد بیاید.

برنامه شروع شده بود و مسعود فروتن، کارگردان تئاتر و تله‌تئاتر گوینده امروز این برنامه داشت با اردشیر صالح‌پور درباره جشنواره تئاتر عروسکی صحبت می‌کرد.

پس از قطع تلفن، موزیک پخش شد و مارال دوستی با فشار دکمه، مسعود فروتن را از اتفاقات بیرون اتاق مطلع کرد؛ «آقای فروتن، آقای شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر ارشاد روی خط هستند. درباره تئاتر عروسکی از ایشان هم سوال کنید».

این طرف خیلی سر و صداست و هیجان خاصی دارد. دوستی مدام تحرک دارد و از پشت میزِ صدا بلند می‌شود و آهنگ‌های برنامه را آماده می‌کند.

دوباره می‌نشیند و آن دکمه را فشار می‌دهد تا با مسعود فروتن صحبت کند و بگوید حالا این چیز را اعلام کن. دوباره بلند می‌شود و تلفن‌ها را چک و پیام‌ها را نگاه می‌کند.

مسعود فروتن هنوز با شاه‌آبادی حرف می‌زند و دوستی ساعتش را به نشانه کم بودن وقت نشان فروتن می‌دهد.

به فرشاد حسنی می‌گوید: «محمد یعقوبی را بگیر» به فروتن توضیح می‌دهد که یعقوبی از یک خبرگزاری شاکی است به‌خاطر این‌که منظورش را درست نرسانده‌اند و اشتباه تیتر زده‌اند. بگویید شفاف‌سازی کند. دو بار تلفن قطع می‌شود تا این‌که یعقوبی پرده از ابهام برمی‌دارد.

مارال دوستی می‌گوید: وظیفه پرانتزباز شفاف‌سازی همه خبرهاست. گاهی ممکن است کسی ناراحت شود، مثل آقای یعقوبی که یک خبرگزاری در حقش کم‌لطفی کرده بود و خبرش را اشتباه انتقال داده است. حالا اینجا پرانتز باز است. می‌گوییم شفاف‌سازی کنید آقای یعقوبی و بگویید حرف شما این نبوده است. در اصل برای همه نگرانی‌ها، سوء‌تفاهم‌ها و خبرها پرانتز، باز است. همه هنرمندان هم این را می‌دانند و از هرچه بخواهند تعریف کنند و واقعی باشد، این برنامه استقبال می‌کند. وظیفه‌ برنامه این است که زنگ بزند، پیگیری ‌کند و به مردم بگوید همیشه اولین‌ها را از ما طلبکار باشید.

این تهیه‌کننده اضافه می‌کند: شهریور که بیاید، یک‌سال است که برنامه داریم. از اولین روزی که رادیو نمایش زنده شد، برنامه داشتیم. اوایل در برنامه روی خط صحنه اجرا می‌شد که تئاترها را زنده پخش می‌کرد، شنوندگان هم از روی صدا اگر می‌خواستند انتخاب می‌کردندکه آن تئاتر را ببینند. بزودی چهارشنبه‌ها از سینمای پردیس ملت برنامه‌ای خواهیم داشت تقریبا با آن شمایل با اجرای منصور ضابطیان.

او که با همه انرژی‌اش این برنامه را اداره می‌کند، می‌گوید: سعی می‌کنیم برای مردم کهنه نباشیم و خبرهای دسته‌اول بدهیم. ممکن است در این انتقال خبر، فکر بامزه‌ای هم به ذهنمان برسد که حتما انجامش می‌دهیم.

برنامه تمام می‌شود. ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه است. مسعود فروتن بیرون می‌آید و درباره مدت‌زمانی که با این برنامه همکاری دارد، می‌گوید: نمی‌دانم چند برنامه اینجا کار کرده‌ام. از عادت‌هایم است که نشمارم. الان نمی‌دانم چند تله‌تئاتر کار کرده‌ام، ولی می‌دانم بیشتر از ۳۰۰ تاست، چون بیش از ۳۵ سال است کارگردانی می‌کنم. عادت به شمردن این چیزها ندارم، مثل این‌که عادت به شمردن روزهای زندگی‌ام ندارم.

وی که تا میانسالی اجرای رادیویی نداشته خود را کشف تازه‌ای در این عرصه می‌داند که با پیشنهاد مارال دوستی، گویندگی را شروع کرده است.

فروتن می‌گوید: از شنوندگان رادیو هستم و همیشه سعی کرده‌ام ایرادهایی را که از گویندگان می‌گیرم خودم نداشته‌ باشم. در رادیو بعضی‌ها تپق که می‌زنند از شنونده عذرخواهی نمی‌کنند، اما من این‌طور نیستم و آنها هم با صمیمیت بیشتری با من برخورد می‌کنند و من را می‌پذیرند و می‌بینند. وقتی خودم هستم، شنونده هم مرا می‌پذیرد. او این برنامه را شانس خود می‌داند که می‌تواند در آن حرف‌های تئاتری‌ها را بزند و از حرفه و علاقه‌اش بگوید.

مسعود فروتن با آن هیجانی که در صدا و چشم‌هایش است، می‌گوید از برنامه‌هایی که دوست دارد رادیو پیام است. دوست دارد یک روز در هفته رادیو پیام اجرا کند و می‌افزاید: بعد از این‌همه رادیو پیام گوش کردن می‌دانم باید در رادیو پیام چه‌کار کنم.

مستند رادیویی

پرانتزباز برنامه‌ای کاملا مستند، خبری و تئاتری است که به شفاف‌سازی جریان‌ها و اخبار حاکم در تئاتر می‌پردازد و خبرهای موجود را پوشش می‌دهد. هرچه در این اتاق برای دست‌اندرکاران و ارتباط‌شان با مخاطبان، هنرمندان و مسئولان می‌افتد با شنوندگان درمیان گذاشته می‌شود.

همه چیز واقعا مستند است. پرانتزباز سعی می‌کند با مردم صادق و مستند باشد. این‌طور که می‌گویند خیلی وقت‌ها شده اتفاقی افتاده و با شنوندگان درباره‌اش صحبت کرده‌اند. اگر بدقولی‌هایی شده درباره آن عذرخواهی کرده و توضیح داده‌اند.

اگر مدیری بدقولی کرد به شنوندگان اعلام شده و چون کاملا برنامه مستند است نه عواملش اذیت شده‌اند، نه مدیران. چون اتفاقی است که افتاده است. از دیگر اتفاقات برنامه این است که بازیگران اجرایش می‌کنند.

جز روز دوشنبه که مسعود فروتن و پنجشنبه که وحید رونقی اجرا دارند باقی روزها گویندگان متفاوتی در برنامه حاضر می‌شوند. شنبه‌ها به‌خاطر تعطیلی تئاتر، بچه‌های آن در استودیو حاضرند و بقیه روزها هنرپیشه‌ها. برای برنامه خبری ۳۰ دقیقه‌ای، کمتر از ۲۰۰ پیامک نمی‌آید.

مارال دوستی هم روزی بدون این‌که اعلام کند، با شنوندگانش قرار می‌گذارد و با عوامل پرانتز باز و آن شنوندگان می‌روند سینما یا تئاتر. به قول خودش درست است که این برد خبری ندارد، اما یک‌جور رفتار صادقانه است و جایزه‌ای برای قدردانی.(جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

نگار حسینخانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.