شکست‌ها چگونه ما را قوی‌تر می‌کند

جام جم آنلاین: اخیراً تحقیق دقیقی روی چگونگی یادگیری و تصمیم‌گیری انجام شده است. این تحقیق نشان می‌دهد یک فکر یا یک ایده جدید درون مغز درست مانند یک عنکبوت عمل می‌کند درواقع این فکر یا ایده جدید به صورت ظاهری یک شبکه پیچیده از دانش را ایجاد می‌کند.

عکس‌های گرفته شده از مغز هنگام یادگیری دقیقا نشان می‌دهد زمانی که چیزی را یاد می‌گیریم، نورون‌های مغزی درحال رشد و تشکیل اتصالات جدید هستند.

این به خودی خود جالب است، ولی چیزی که از این هم جالب‌تر است این که شکست نیز می‌تواند همین کار را با مغز انجام دهد. بله درست است! شکست می‌تواند مغز شما را تقویت کند.

کارول دویک، روان‌شناس دانشگاه استنفورد تحقیقی به وسیله ثبت امواج مغزی با موضوع رشد و ثبات مجموعه ذهنی و عملکرد آن روی افرادی با مجموعه ذهنی ثابت و ضریب هوشی یکسان انجام داده است.

او ترتیبی داد که گروهی از افراد تحت آزمایش وی در یک وظیفه یا کار معین شکست بخورند، سپس آنها را دعوت به تمرکز بیشتر برای پیداکردن اشتباهاتشان کرد و پس از آن دوباره از آنها تست جدیدی گرفت و مشاهده کرد که در مواجهه با تست بعدی این افراد دارای پیشرفت قابل توجهی بودند. در واقع ذهن آنها به نسبت قبل رشد کرده بود.

اما گروهی که هرگز با شکست و پس از آن تمرکز برای پیداکردن اشتباهاتشان مواجه نشده بودند در تست‌های انجام شده، پیشرفت خاصی از خودشان نشان ندادند یا پیشرفت آنها بسیار کم بود.

آنتوان بچارا، استاد روان‌شناسی و مغز و اعصاب دانشگاه جنوب کالیفرنیا تحقیق کارول دویک را در سطحی بالاتر ادامه داد.

او دو مکان مجزا و هم اندازه درقسمت جلوی قشر مغز درست در پشت استخوان پیشانی را کشف کرد.

وی می‌گوید: یکی از این دو ناحیه مسوول احساس ترس از شکست و دیگری مسوول ایجاد احساس اشتیاق برای رسیدن به موفقیت است.

وی اظهارداشت: در برخورد با شرایط خاص مثل انجام یک ریسک، بین این دو ناحیه حالتی مثل مناظره بر سر انجام عمل و ترس از شکست رخ می‌دهد.

البته این با آن چیزی که در مورد نزاعی که بین دو فرشته خیر و شری که روی شانه‌هایمان درمی‌گیرد متفاوت است. چون هیچ‌کدام از این دو نقطه مغزی پیروز نمی‌شوند. در بین این دو نقطه مغزی همیشه یک حالت تعامل ایجاد می‌شود که منجر به گرفتن تصمیم، ایده یا فکری جدید می‌شود.

گرچه باید دراین رابطه تحقیقات بیشتری انجام بگیرد، اما این دو مرکز فیزیکی می‌تواند همان مراکز تولید مجموعه ذهنی دویک باشد. توجه کنید این دو مرکز در برخورد با شکست نیز مانند برخورد با یک شرایط جدید یا یک ریسک جدید عمل می‌کند.

ما همیشه می‌دانستیم که مردم می‌توانند از اشتباهاتشان درس بگیرند، اما اکنون دقیقا می‌دانیم که چگونه و در کجای مغز این اتفاق می‌افتد.

یادتان باشد: یک مغز با عملکرد طبیعی از شکست به عنوان یک فرصت برای یادگیری و تقویت خودش، استقبال می‌کند.

با توجه به دستاوردهای تحقیقات فوق به این نتیجه می‌رسیم که اگر شما در حل تست‌ها و نمونه سوالات یا حتی اگر در کنکورهای آزمایشی در ماه آخر قبل از کنکور شرکت کرده‌اید و نتایج مطلوب و ایده‌آلی به دست نیاورده‌اید، این امر می‌تواند در رشد بیشتر شما و دستیابی به نتایجی خارق‌العاده در کنکور سراسری، نقش مؤثری داشته باشد، به شرط آن که با ذهنیت مثبت کار را ادامه دهید و با آسیب‌شناسی صحیح، مشکلات درسی خود را حل و با روحیه‌ای فوق‌العاده از زمان باقیمانده به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

رامین نیک‌خو – مشاور تحصیلی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.