شکوفایی تولیدات سینمایی ایران در فصل بهار

تولید در سینما و در کنار اکران و توزیع فیلم، یکی از ارکان چرخه اقتصادی هنر هفتم محسوب می شود و همواره با رونق کمی و کیفی تولیدات سینمایی، یک کشور در عرصه هنر هفتم می تواند در دنیا حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

در کشورهای برخوردار از صنعت سینما، سالانه بیش از ۷۰۰ اثر سینمایی تولید می شود که در میان این آثار تعداد انگشت شماری در دنیا مورد توجه ویژه قرار می گیرد و بسیاری نیز از آنها حتی دیده هم نمی شود و شمار اندکی به اکران های جهانی دست می یابند.

در سینمای ایران نیز همواره تولید فیلم های سینمایی تابعی از شرایط و وضعیت سینما دارد و بررسی آمار تولید فیلم های سینمایی در سال های مختلف دلیلی برای طرح این نکته است.

در سال های اخیر تولیدات سینمای ایران روند رو به رشدی داشته و این در حالیست که برخی در سال های اخیر و بخصوص در ابتدای سال ۹۱، سخن از تعطیلی سینما رانده و به عدم تولید فیلم های سینمایی از سوی فیلمسازان اشاره کرده اند، در حالیکه سینمای ایران در بهار سال ۹۱ در بخش تولید سال موفقی را پشت سر گذاشته است.

براساس آمار منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی، تا اول خرداد ماه، هفت فیلم آماده نمایش (اکران نشده)، هشت فیلم در مرحله صداگذاری، هشت فیلم در مرحله تدوین و ۱۰ فیلم در مرحله فیلمبرداری قرار دارند.

همچنین در سه ماهه نخست امسال، ۴۰ اثر سینمایی در حال آماده سازی برای تولید قرار دارند و فیلمسازان آثار خود را در مرحله پیش تولید قرار داده و عوامل تولید آثار خود را انتخاب کرده اند.

در حوزه صدور پروانه ساخت نیز در سه ماه نخست سال ۹۱، اداره کل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای روزهای پرکاری را سپری کرده، بگونه ای که طی این مدت، ۲۵ پروانه ساخت و ۱۰ پروانه نمایش صادر شده است.

نکته قابل توجه آنکه نام بسیاری از کارگردانان باتجربه سینمای ایران همچون مسعود کیمیایی و ابراهیم حاتمی کیا، در میان درخواست دهندگانی که پروانه ساخت دریافت کرده اند، دیده می شود.

همچنین برخی فیلمسازان همچون داریوش مهرجویی آثار خود را برای درخواست صدور پروانه ساخت به اداره کل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای ارائه داده اند.

به باور کارشناسان، تولید این آثار و در عین حال صدور پروانه ساخت برای فیلم های سینمایی در حالی رقم می خورد که در سال های گذشته همواره فصل بهار به عنوان فصل رکود تولید در سینمای ایران محسوب شده و فیلمسازان اغلب فصل تابستان و پاییز را برای تولید انتخاب می کرده اند که این امر در نهایت موجب ترافیک تولید در ایام منتهی به برگزاری جشنواره فیلم فجر می شد و بررسی اخبار تولید فیلم ها در دی و بهمن سال های اخیر دلیلی بر این مدعا است.

در سه سال اخیر، مدیریت سینمای ایران تلاش کرده تا این روند تغییر کند و این تغییر ریل در تولیدات سینمایی موجب شده جشنواره فیلم فجر در سال های اخیر به خاطر اتمام اکران به موقع فیلم های سینمایی، با نظم بیشتری برگزار شود.

کارشناسان معتقدند که آغاز تولید ۴۰ اثر سینمایی تا ابتدای فصل تابستان امسال و در عین حال قرار داشتن ۲۶ اثر سینمایی در مراحل تولید نشان از پویایی بخش تولید سینمای ایران دارد و با بررسی آثار تولیدی می توان دریافت که سینمای ایران این روزها به رغم اظهارنظرات غیرکارشناسانه، در تولید وضعیت درخشانی دارد و بهار تولید سینمای ایران در سه ماه نخست امسال به ثمره نشسته است.

فراهنگ ** ۱۹۸۳ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۲۶۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.