شلیک بازی‌های رایانه‌ای به کودکان

جام جم آنلاین: کودکی تنها و پابرهنه در حال قدم زدن در خیابانی سرد و تاریک است، کودک دیگری هنگام بازی کامپیوتری (رایانه‌ای) کشتی با هر فشار دکمه، مشتی بر صورتش می‌خورد و کبودی ایجاد می‌کند.

یک کودک دیگر هنگام بازی رایانه‌ای با سرباز مسلح درون بازی آن‌قدر احساس نزدیکی می‌کند تا او از شیشه کامپیوتر بیرون می‌آید و سلاح واقعی را به‌دست او می‌دهد و کودک به سمت مادرش شلیک می‌کند، نوجوان دیگری را به تخت بسته‌اند تا اعتیاد خود را به اینترنت ترک کند و او پدر و مادرش را صدا می‌زند…

نه اشتباه نکنید، خبر حادثه‌ای نمی‌نویسیم. اینها بخش‌هایی از مجموعه آگهی‌های آموزشی تلویزیون است که چندی است توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد طراحی شده‌ تا به خانواده‌ها یادآوری کند استفاده بی‌رویه از بازی‌های رایانه‌ای در عصر جدید چقدر می‌تواند خطرناک باشد.

این آگهی‌ها برای رساندن پیام خود به بینندگان از روش‌های معمول قدیمی استفاده نمی‌کنند و در تبلیغات خود نکته مهمی را مدنظر قرار داده‌اند، آن‌هم آموزش به سبک غیرمستقیم. چیزی که در روان‌شناسی مدرن به یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شیوه‌های آموزشی تبدیل شده است.

جدای از این‌که تصاویر این تبلیغات بسیار بجا انتخاب شده و حتی کودکان انتخاب شده برای بازی در این آگهی‌ها چهره معصومی دارند، اما نکته اصلی در جذابیت این تبلیغات عنصری است که مخاطبان اصلی این تبلیغات یعنی خانواده‌ها را نگران و در یک فرصت کوتاه چندثانیه‌ای با عواقب کم‌کاری‌هایشان آشنا می‌کند.

جالب است که در این تبلیغ‌ها هیچ دیالوگی رد و بدل نمی‌شود و هیچ‌کدام از بازیگران صحبت نمی‌کنند. این نکته باعث شده که فضای این تبلیغات تا آنجا که می‌تواند از شعارزدگی دور شود و این ویژگی یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این آگهی‌های آموزشی است.

گویا طراحان آنها متوجه این نکته اساسی هستند که نسل جدید دیگر اشتیاقی به گوش دادن ندارند و گوششان از نصیحت پر است.

آنها فهمیده‌اند که به جای شعارهای مستقیم و پند و اندرز بهتر است از روش‌های غیرمستقیمی برای ارائه پیام استفاده کنند. ساختار منسجم و روایت تازه و بدیع این آگهی‌های آموزشی باعث شده که پیام آنها در ذهن مردم بماند.

مهراوه فردوسی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.