شمارش معکوس برای تعلیق کشتی ایران

بینا- رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی کشتی در تازه‌ترین اظهارات خود تاکید کرد فدراسیون کشتی ایران در صورت عدم برگزاری مجمع و انتخاب قانونی رئیس جدید تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی از تمامی فعالیت های بین‌المللی تعلیق خواهد شد.

زمانی که رافائل مارتینتی رئیس فیلا در حاشیه بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن و در جمع خبرنگاران به انتخابات مجمع فدراسیون کشتی ایران اشاره کرد و با لحنی جدی و بدون تعارف از خطر تعلیق خبر داد، بسیاری از مسئولان ورزشی کشورمان آنرا جدی نگرفته و طبق معمول همه چیز را واگذار به بخت و اقبال کردند!

اما اظهارات مارتینتی با توجه به نامه اخیر کمیته بین المللی المپیک مبنی بر ابهام در برگزاری مجمع برخی فدراسیون های ورزشی ایران باعث شد تا تهدید این مقام ارشد کشتی جهان هم تا حدی جدی تر به نظر برسد.

البته این تهدید زمانی جدی تر شد که مارتینتی از یک سو بر برگزاری هر چه زودتر مجمع فدراسیون کشتی ایران و روشن شدن تکلیف رئیس جدید تاکید می کرد و از سوی دیگر مسئولان کمیته بین المللی المپیک نیز طی ارسال نامه ای به همتایان ایرانی خود از متوقف کردن برگزاری هرگونه مجمع انتخابات در فدراسیون های ورزش ایران و غیر قانونی خواندن مجمع های چند روز اخیر خبر دادند!

نامه ای که به ایران آمد و جدی گرفته نشد!

به گفته مارتینتی، فیلا قبل از بازیها المپیک ۲۰۱۲ لندن نامه ای به فدراسیون کشتی ایران ارسال کرده و از متولیان آن خواسته بلافاصله بعد از المپیک وضعیت مجمع انتخابات و رئیس جدید فدراسیون را مشخص کنند، چرا که در صورت هرگونه بی توجهی به این مساله، عواقب ناخوشایندی در انتظار کشتی ایران خواهد بود.

هر چند هیچکدام از متولیان کشتی کشورمان هیچ اشاره ای به این نامه مهم و سرنوشت ساز نکردند و فقط به انتشار دوره ای نامه هایی در سایت فدراسیون پرداختند که حاکی از رضایت مارتینتی و فیلا از عملکرد سرپرست موقت فدراسیون و رشد کشتی ایران بود!

رئیس فدراسیون جهانی کشتی پس از بی توجهی به این نامه ساکت نماند و در حاشیه بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن با صراحت، عزل و نصب های متعدد در مدیریت فدراسیون کشتی کشورمان را مورد انتقاد قرار داد.

مارتینتی بارها در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، حضور متوالی سرپرست به جای رئیس و انتصابات متوالی در راس امور کشتی ایران را زیر سوال برد و گفت: ” واکنش من به عنوان رئیس فیلا دقیقا مثل رفتار کمیه بین المللی المپیک نسبت به ایران است، چرا که قوانین فدراسیون جهانی کشتی دقیقا از قوانین این کمیته تبعیت می کند.

من چندی پیش نامه ای به فدراسیون کشتی ایران فرستادم و خواستار برگزاری فوری مجمع عمومی و انتخاب رئیس جدید بصورت کاملا دمکراتیک شدم، اما هر بار بنا به دلایلی این کار انجام نشد.

امیدوارم ایران هم مثل فرانسه عمل کند

مارتینتی معتقد است قبل از بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن اتفاق مشابهی برای فدراسیون کشتی فرانسه افتاد و فیلا نیز بلافاصله با ارسال نامه ای مشابه نامه ارسال شده به ایران، خواستار برگزاری مجمع عمومی شد. البته فرانسوی ها به محض دریافت نامه در کمتر از یکماه مجمع را برگزار کردند و خود را از خطر تعلیق بین المللی نجات دادند، اما انگار مسئولان ورزش ایران همچنان تمایل چندانی به این کار ندارند!

ضمن اینکه هم اکنون کمیته بین المللی المپیک هم به دلیل برخی عزل و نصب های روسای فدراسیون های ورزشی ایران برگزاری هرگونه مجمع را متوقف کرده است.

خطیب خوب است، ولی ما رئیس قانونی می خواهیم

رئیس فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) در ادامه اظهاراتش پیرامون انتخاباتی آزاد و دمکراتیک از طریق برگزاری مجمع عمومی کشتی در ایران یاد آور شد: “به هیچوجه قصد بازرسی از فدراسیون کشتی ایران و دخالت در امور ورزش این کشور را نداریم.

حجت اله خطیب مدتی است به عنوان سرپرست انتخاب شده و ما هم او را به عنوان فردی تایید شده از سوی متولیان ورزش ایران در فدراسیون کشتی قبول کردیم، اما صراحتا اعلام می کنم اگر خطیب یا هر فرد دیگری هم به غیر از روش برگزاری مجمع فدراسیون و انتخاباتی سالم و دموکراتیک به ریاست فدراسیون کشتی برسد، او را قبول نخواهیم کرد و کشتی ایران باید در انتظار اتفاقات نامطلوبی باشد.

مارتینتی بارها در طول اظهاراتش که لحنی کاملا جدی و تهدید آمیز داشت به این نکته اشاره کرد: “نمی توان فدراسیون کشتی ایران را هر بار با انتصاب فردی به عنوان سرپرست اداره کرد که با دستور این وزیر و یا آن مسئول معرفی شده و روند قانونی مجمع عمومی را نادیده گرفته است! مطمئنا شخصی مورد تایید فیلا خواهد بود که رئیس قانونی فدراسیون باشد و عنوان سرپرست را برای زمان طولانی به یدک نکشد.

شمارش معکوس تعلیق ایران آغاز شده

آنطور که از لحن رئیس سوئیسی فیلا مشخص است، مطمئنا رفتار و تصمیمات جدی او این بار با چند کیلو پسته و زعفران و چند تخته فرش دستبافت ایرانی تغییر نخواهد کرد، به ویژه آنکه کمیته بین المللی المپیک هم در این مدت حسابی از خجالت متولیان ورزش کشورمان در آمده و بسیاری از تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی آنان را بدون تعارف با تهدید به تعلیق پاسخ داده است.

به همین دلیل مارتینتی هم با توجه به شرایط حساس ورزش ایران در عرصه بین المللی تاکید کرده است: ” مهلت ایران برای خروج از این بحران تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی تعیین شده و متولیان امر ورزش این کشور باید رئیس جدید و قانونی فدراسیون کشتی را تا پایان این مدت با برگزاری مجمعی کاملا قانونی و دمکراتیک به فیلا معرفی کنند. در غیر اینصورت باید در انتظار تعلیق از تمامی فعالیت های بین المللی باشد.

البته از آنجایی که کشتی آزاد و فرنگی ایران در سالهای اخیر توانسته به جایگاه خوبی در سطوح بین الملل دست یابد، بسیاری از کشورهای رقیب نظیر روسیه و آذربایجان هم به نوعی مدافع تعلیق کشتی ایران هستند و به واسطه نمایندگان و کرسی های ارزشمندی که در فیلا دارند از هیچ اقدامی برای رسیدن به این هدف دریغ نخواهند کرد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.