شمارش معکوس برای نابودی جیش‌العدل

ایران > سیاست‌خارجی– «جیش‌العدل را به خاک سیاه می‌نشانیم». این خبر را دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در ایام نوروز و پیش از آزادی ۴ مرزبان ربوده شده داد.

شمخانی با بیان اینکه نیروهای امنیتی ما در حال برنامه‌ریزی خوبی برای سامان‌دادن مرزهای شرقی و جلوگیری از تکرار این حوادث تروریستی می باشند، گفت: به‌زودی گروهک‌های تروریستی همچون جیش‌العدل را به خاک سیاه خواهیم نشاند. بی‌شک بی‌دروپیکر بودن مرزهای شرقی از سوی کشورهای همسایه یکی از ضروری‌ترین دلایل نفوذ گروهک‌های تروریستی به خاک ایران یا فرار آنها بعد از عملیات‌های خرابکاری در خاک کشورمان است.

پا جای پای ریگی

بعد از اعدام و به هلاکت رسیدن سرکرده گروهک تروریستی «جندالله»، باقیماندگان گروهکی که حالا عبدالمالک ریگی را بالای سر خود نمی‌دیدند، اقدامات جنایتکارانه خود را ادامه دادند. ابتدا گروهکی به نام «انصار» در سیستان و بلوچستان و به سرکردگی یک وهابی فراری در عملیات تروریستی در نمازجمعه چابهار ناکام ماندند و به هلاکت عامل انتحاری این عملیات تروریستی منجر شد. پس از آن نیز شاخه‌های نظامی گروهکی تروریستی موسوم به «جیش‌العدل» اعلام موجودیت کرد؛ گروهی که شروری وهابی به‌نام «عبدالرحیم ملازاده» با نام مستعار «صلاح‌الدین فاروقی» اهل شهرستان راسک آن را پایه‌گذاری کرده است.

این گروهک در سال قبل عملیات‌های متعدد بمب‌گذاری و ترور را در شرق کشور انجام دادند و در اقدامی وحشیانه ۱۴مرزبان کشورمان را به هلاکت رساندند و به پاکستان گریختند. چند‌ماه بعد از این اقدام تروریستی ۵مرزبان دیگر در منطقه جکیگور استان سیستان و بلوچستان توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل گروگان گرفته شدند. بعد از این اتفاق بود که جست‌وجو از سوی مسئولان مرزبانی ایران و پاکستان در دستور کار قرار گرفت. پس از این ماجرا وزارت امور خارجه علاوه بر رایزنی با مقامات پاکستانی برای بازگرداندن مرزبانان کشورمان، سفیر پاکستان در ایران را احضار کرد و خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی وی شد و با یادآوری تعهدات ذکر شده در موافقتنامه امنیتی به پاکستانی‌ها، خواستار اقدام فوری این کشور در زمینه کمک به آزادسازی ۵ مرزبان کشورمان شد.

از سوی دیگر براساس تصمیمات اتخاذشده از سوی وزارت کشور و معاونت امنیتی و انتظامی این وزارتخانه، مقرر شد هیأتی به ریاست استاندار سیستان و بلوچستان برای رایزنی با مقامات پاکستانی و اقدام در جهت آزادسازی مرزبانان ربوده شده کشورمان به این کشور سفر کند. همچنین وزارت کشور کمیته‌ای را برای پیگیری ویژه موضوع ربایش ۵مرزبان کشورمان تشکیل داد تا هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای آزادسازی این اشخاص را صورت داده و بر روند پیگیری موضوعات مربوط به این قضیه نظارت کند تا در اسرع وقت شاهد بازگرداندن این مرزبانان باشیم. اما در این میان هرگونه اقدام جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با این گروهک تروریستی منوط به تصویب توافقنامه امنیتی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان بود.

پاکستانی‌ها این توافقنامه را در پارلمان خود تصویب کرده بودند درحالی‌که در ایران لایحه موافقتنامه امنیتی ایران و پاکستان به‌صورت عادی در دستور کار مجلس قرار داشت و زمان رسیدگی به آن مشخص نبود تا اینکه تکرار اتفاق‌های تروریستی در شرق و فرار تروریست‌ها به پاکستان سبب شد که این لایحه به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد و به تصویب مجلس برسد. در بخشی از این تفاهمنامه آمده است: ۲کشور می‌توانند با تبادل اطلاعات نسبت به شناسایی، تعقیب و سرکوب گروه‌های تروریستی اقدام کنند.

پاکستان به تعهداتش عمل نکرد

محمد کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در همان ایامی که مرزبانان گروگان گرفته شدند اعلام کرد: جمهوری اسلامی در واکنش به این کم‌کاری مقامات پاکستان به آنها یادآور شده که اگر نمی‌توانند از مرز‌های خود حفاظت کنند و امنیتش را تأمین کنند، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران این کار را انجام خواهند داد. او گفت: پاکستانی‌ها قول دادند که امنیت مرزهای خود را افزایش دهند تا جلوی خروج این گروه تروریستی از پاکستان گرفته شود. اما متأسفانه آنها به تعهدات خود عمل نکردند و جیش‌العدل از مرزهای آنها خارج و وارد ایران شدند.

اتفاقات تروریستی سال قبل نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرد و سبب شد که آنها در کنار شادی‌های نوروزی‌شان خبرها تلخ و ضد‌ونقیض مربوط به شهادت فرزندان این ملت را هم شنیده و تحمل کنند. به‌نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت مرزهای کشور هزینه‌های بسیاری کرده و این کشور پاکستان است که باید اقدامات بسیار بسیاری را در مرز پاکستان و ایران انجام دهد تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم. در همین خصوص سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید:

یکی از نقاط آسیب‌پذیر مرزهای شرقی ما استفاده از خاک کشور‌های همسایه و انجام عملیات‌های ایذایی در داخل کشور ماست که این موضوع مشکل امنیتی برای ایران درست کرده است. او گفت: توافقنامه امنیتی اخیر بین ایران و پاکستان که اخیرا در مجلس تصویب شد اگر در شورای نگهبان هم به تأیید برسد دست جمهوری اسلامی ایران را برای پایان بخشیدن به بی‌نظمی‌های امنیتی در مرزهای شرقی کشور باز می‌کند.

نقوی حسینی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی چون جیش‌العدل را به‌طور جدی دنبال می‌کند و جلسات مستمری با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در این خصوص دارند، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور کاملا روی این گروهک‌های تروریستی اشرافیت داشته و اجازه اقدام خاصی به آنها نخواهد داد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی این را هم گفت که تا جایی که اطلاع دارم دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی برنامه‌ریزی کرد‌ه‌اند تا به‌زودی ریشه این گروهک تروریستی را چنان بخشکانند که دیگر شاهد عملیات‌های تروریستی و گروگانگیری نباشیم.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.