شماره ۱۳۹ پنجره منتشر شد

شماره جدید هفته نامه «پنجره» با پرونده ویژه‌ای درباره تطورات اندیشه ای روژه گارودی منتشر شد.

یادداشت هایی از: غلامعلی حداد عادل،ابرهیم فیاض، جواد منصوری، ید الله جوانی، ابراهیم انصاریان، اسماعیل امینی، حسن هانی زاده، سید محمد روحانی و گفتگوهایی با: کریم مجتهدی، شاپور رواسانی، منوچهر آشتیانی، صباح زنگنه، محمد کوثری، محمد رضا یزدی، امان الله ترجمان، عبد الرضا جوکار و ابراهیم رنجبر را در این شماره می‌خوانید.

بوموسی از کنار ساحل تا بلند ترین نقطه اش،«کوه حلوا» (تپه مرتفعی که به قول برخی اهالی به دلیل نرمی خاکش به نام حلوا خوانده می شود) رمز و رازهای بسیاری دارد؛ اما با تمام این رمز و رازهای ظاهری، باطنی به شدت ایرانی دارد.


 در مجله خبری این هفته پنجره گزارش ویژه از ۲۴ ساعت سفر به جزیره همیشه ایرانی بو موسی را می خوانید که به قلم “محمد صابری ” نگاشته شده است در ادامه دکتر “غلاملی حداد عادل” از کتاب زندگی و زمانه “محمد علی فروغی” با عنوان « بنیانگذار لژ بیداری» سخن گفته و نوشته است که در میان روشنفکران و سیاستمداران عصر مشروطیت و دوران پهلوی، هیچ کس معروف­تر و مهم­تر از محمد علی فروغی نیست. دکتر “ابراهیم فیاض” هم  مقاله­ای با عنوان عدالت عرفان و آزادی نگاشته که تاملی است در ریشه­های اندیشه­ی دکتر شریعتی.

در آستانه میلا با سعادت  امام حسین (علیه السلام) و روز پاسدار سرویس “سیاست” پنجره پرونده­ای با عنوان« سپاه سیاسی؛ سیاست سپاهی» را اختصاص به نسبت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سیاست ورزی داده است. 

گفت و گو با سردار “محمد رضا یزدی”، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران، “اسماعیل کوثری” و سردار “ید الله جوانی” که به نسبت نظامیان و سیاست پرداخته­اند را می­توانید در این شماره بخوانید. همچنین پرونده سیاست این هفته درباره اقدام سیاسی عربستان سعودی در اعدام اتباع ایران است و در اینباره با دکتر “جواد منصوری” و  دکتر “صباح زنگنه” به گفتگو پرداخته است.

پرونده این هفته سرویس « دانشگاه» هفته نامه پنجره  به باز خوانی ماجرای دوم ژوئن و همبستگی جنبش دانشجویی ایران و آلمان با عنوان” ژوئن ایرانی” می­پردازد که به مدت دو دهه، مبارزه پایانی را با دیکتاتوری شاه و همچنین در دفاع از جنبش فلسطین و ویتنام تجربه کرده است.

«اگر آلمانی­ها نجاتم نمی­دادند له می شدم» عنوان گفتگو با پروفسور “شاپور لواسانی”، پژوهشگر تاریخ و شاهد عینی واقعه دوم ژوئن ۱۹۶۷ است و در ادامه روایت پروفسور “منوچهر آشتیانی” از جنبش دانشجویی اروپا را می­خوانید.

 

“روژه گارودی” (رجاء) فیلسوف، سیاستمدار و نویسنده مشهور معاصر (۲۰۱۲- ۱۹۱۳) چهره نامآشنایی برای مسلمانان جهان و خصوصا مردم ایران است. وی با فریاد عدالتخواهی، از مردم مظلوم فلسطین و سایر مردم مظلوم جهان به دفاع پرداخت. زندگی شخصی او هم حکایتها و درسهای زیادی برای آموختن دارد. «گروه اندیشه» مجله پنجره به مناسبت درگذشت وی با توجه به فرصت محدود در گفتوگو با  دکتر “کریم مجتهدی”، دکتر “صلاح عبد الرزاق”، دکتر” امان الله مترجمان” و “حسن هانی زاده” سعی کرده است تا ابعادی از اندیشه و اثرات فکری وی را بررسی کند و در این راه خود را از مشورت کارشناسان بی نیاز ندانسته است.

آنهایی که من و تو شاید اسمشان را هم ندانیم و وقتی از کنارشان میگذریم، با نگاهی ترحمانگیز برایشان حسرت میخوریم که از کار افتادهاند و دیگر توانایی انجام کاری را ندارند؛ اما زهی خیال باطل که توانمندیشان به حدی است که میتوانند تو را شرمنده خودت کنند.« سرداران گمنام ورزش»  عنوان پروندهای است درباره ظلم به ورزش جانبازان و بی عدالتی در ورزش که در سرویس « ورزش» پنجره می توانید آن را مرور کنید.

صفحه گپ چارسوی این هفته میزبان دکتر اصغر کفشچیان است. طراح، نقاش، کاریکاتوریست و پژوهشگر عضو هیأت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران که انتشار چندین کتاب و تألیف مقالات متعدد در زمینه هنرهای جدید را در کارنامه دارد.

از پنجره ماضیه دیگربار سرکی میکشیم به زمان از دست رفته. خاطرات مخبرالسلطنه از آلمان، روایت مسعودی از حجگزاردن ایرانیان در قدیم، پیشنهاد خاکبرسریِ نادرشاه افشار به پادشاه معظمه روسیه و تصاویر و بریده جرایدی که خود گویای خودند.

به رسم اقتراح، نظر مردم، کارشناسان و خوانندگان پنجره را پرسیدهایم در باب نقش کمیسیون‎‎ها در مجلس. همچنین در صفحه کتاب، تازه‎‎های نشر عماد را به شما معرفی کردهایم و اسماعیل امینی نیز خاطرهای مربوط به دو کتابش را برای شما تعریف کرده است.

صفحه طنز در ادامه هفته گذشته و هفته‎‎های گذشته، با واژهنامه ازلی عبدالله مقدمی (که میتواند ادای دینی باشد به واژهنامه ابدی احمد عزیزی) و دانشگاهنامه دکتر عباس احمدی (متخلص به شکرتیغال) پیش روی شماست؛ و کمی بعدتر هم پیامک‎‎های خودتان!

 

پنجره صدو سی و نهم را در ۸۴ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰ تومان از روزنامه فروشی ها بخواهید.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.