شمار مهاجران غیرقانونی بازداشت شده در یونان به ۱۱ هزار نفر رسید

به گزارش ایرنا ازآتن، عملیات پلیس ویژه مبارزه با حضور مهاجران غیرقانونی با عنوان ‘اکسنوس زوس’ همچنان ادامه دارد تا با انتقال مهاجران به پادگان ها، برنامه اخراج آنان آغاز شود.

در سه ماه گذشته و پس از برگزاری انتخابات عمومی دراین کشور گرفتار بحران اقتصادی و در خطر ورشکستگی که تشکیل دولت ائتلافی نجات ملی را در پی داشت، دولت یونان تلاش های مضاعفی را برای جمع آوری مهاجران غیرقانونی بکار گرفته و درصدد است آنان را ظرف چند ماه اخراج کند.

در همین چارچوب در سه ماه گذشته بیش از ۱۱ هزار مهاجر غیرقانونی دستگیر و به پادگان ها و بازداشتگاههای مختلف منتقل شده که دو هزار نفر آنان ازیونان اخراج شده اند.

اعضای گروه تندور نئونازی موسوم به ‘ فجر طلایی’ نیز بر شمار و شدت حملات خود به مهاجران افزوده اند که تاکنون ۱۰ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شده اند.

حامیان این گروه حتی با جمع آوری مهاجران مخالف است و اصرار دارد که آنان سریعاً باید اخراج شوند و به همین دلیل در مقابل محل نگهداری مهاجران تجمع می کنند و با نیروی های امنیتی و مهاجران درگیر می شوند.

براساس گزارش اعلام شده، جمعه شب نیروهای امنیتی که در حال انتقال ۳۰۰ مهاجر دستگیر شده به پادگانی در شهر کورینتو واقع در جنوب و غرب یونان بودند، هدف حمله نئونازی ها قرار گرفتند که چند زخمی بر جای گذاشت.

از سوی دیگر، از روز گذشته که مهاجران به پادگان این شهر منتقل شده اند، شهردار نیز در مخالفت با این اقدام جریان آب محل اقامت اجباری بازداشت شدگان را قطع کرده ولی دولت تلاش می کند، این مشکل حل شود.

همچنین مساله مهاجران به پارلمان یونان کشیده شده و ‘نییکوس دندیاس’ وزیر حفاظت شهروندان نیز با انتقاد ازعملکرد گروه تندوری نئونازی، گفته است: دولت مجری قانون است و این گروه حق ندارد با مهاجران برخورد خشونت آمیز انجام دهد.

‘الیاس کساریادیس’ نماینده حزب نئونازی در پارلمان با انتقاد شدید و استفاده از لحن تندی علیه وزیر حفاظت شهروندان گفت: دولت از اخراج همه مهاجران ناتوان است و ما با برخورد تند خود، آنان را از کشور اخراج خواهیم کرد.

براساس گزارش ها، بیشتر حملات متوجه مسلمانان است و گروه نئونازی به ندرت به دیگر مهاجران مقیم یونان حمله می کند.

شب گذشته نیز یک مهاجر دیگر در منطقه ‘ آگیا پندلئمونا’ کشته شد که پلیس تاکنون هویت فرد مقتول و قاتل را، اعلام نکرده است.

از سوی دیگر، احزاب چپگرا اعلام کرده اند که گروه فجر طلایی همکار دولت و نیروهای امنیتی یونان در برخورد خشونت بار با مهاجران است و به همین دلیل تاکنون حتی یک نفر از این گروه که بطور روزانه و در مقابل چشمان پلیس به مهاجران حمله می کنند، دستگیر نشده است.

مهاجران نیز با ادامه حملات همه جانبه علیه خود، با برپایی تظاهرات گسترده ای مقابل پارلمان یونان خواستار توقف حملات نیروهای امنیتی و گروه نئونازی شدند.

در همین حال گفته می شود، مهاجران خارجی مقیم یونان پس از بروز شرایط سخت زندگی و بحران شدید مالی در این کشور، راهی کشورهایشان می شوند و در سه ماه گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر از آنان داوطلبانه یونان را ترک کرده اند.

یونان با توجه به بیکاری ۵۰ درصدی جوانان این کشور و میانگین کلی آن که به بیش از ۲۴ درصد رسیده است، دیگر برای مهاجران زمینه کاری ندارد.

اروپام **۲۱۷۰**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۱۲۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.