شمار کشته شدگان زلزله در آذربایجان شرقی به ۲۵۰ نفر و شمار مجروحان به ۲۰۰۶ تن رسید

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران گفت: امدادرسانی در منطقه اهر وارد فاز آواربرداری شده است.

 

 

 

 

 

دستجردی وزیر بهداشت گفت: تیم‌های جراحی، ارتوپدی، جراحی اعصاب، بیهوشی در تبریز، اردبیل و مشکین شهر برای امداد رسانی به آسیب دیدگان و مجروحان حضور یافته‌اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کشته شدن ۲۵۰ نفر در زلزله ۶/۲ ریشتری آذربایجان شرقی خبر داد.

وحید دستجردی که با وزیر کشور و هیئت همراه به مناطق زلزله زده ورزقان، اهر و هریس عزیمت کرده است گفت: حدود ۷۰۰ نفر از مجروحان در بیمارستان‌ها بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

وی افزود: برای امدادرسانی به زلزله زدگان ۱۳۹ آمبولانس، ۳ اتوبوس آمبولانس و ۳۴۰ تکنسین اورژانس ۱۱۵ اعزام شده‌اند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: تیم‌های جراحی، ارتوپدی، جراحی اعصاب، بیهوشی در تبریز، اردبیل و مشکین شهر برای امداد رسانی به آسیب دیدگان و مجروحان حضور یافته‌اند.

محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران در تشریح آخرین اقدامات امدادی به زلزله‌زدگان شهرستان‌های اهر و ورزقان، گفت: از شب گذشته تاکنون ۱۶ هزار تن آسیب‌دیده اسکان اضطراری شدند.وی با بیان اینکه ۱۰ هزار تخته پتو و پنج هزار و ۶۰۰ تخته چادر میان آسیب‌دیدگان توزیع شد، گفت: ۱۳ هزار قوطی کنسرو و یک‌هزار و ۶۰۰ چراغ والور نیز میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است.رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه ۹۲ تیم امدادی از ۱۴ استان برای امدادرسانی هر چه سریعتر به زلزله‌زدگان، عازم منطقه شده‌اند، گفت: ارزیابی امدادگران نشان داد که «مرغان، اهر، هریس و قسمت‌هایی از شهر تبریز» دچار خسارت شده است.مظفر با بیان اینکه ۱۳۳ روستا در اثر این زلزله ۶/۲ ریشتری آسیب دیده‌اند، گفت: تعداد مصدومان به دو هزار و ۶ نفر رسید.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در مورد برخی خبرهای منتشره در مورد کمبود آب در مناطق زلزله‌زده گفت: شب گذشه ۱۰۰ هزار بطری آب معدنی نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

وی گفت: حدود ۹۰۰ امدادگر و شش فروند بالگرد نیز وظیفه‌ امدادرسانی در منطقه را بر عهده دارند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه عملیات جست‌وجو و نجات در اهر به پایان رسیده است، گفت: امدادرسانی در این منطقه وارد فاز آواربرداری شده است.

مظفر با بیان اینکه ۱۵ تیم سگ‌های جست‌وجو (آنست) در منطقه حضور دارند، گفت: دستگاه‌های زنده‌یاب نیز روز گذشته وارد منطقه زلزله‌زده شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در مورد مدفون‌شدگان زیر آوار آماری اعلام کرد، گفت: عملیات امدادرسانی و اسکان اضطراری زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.

پژوهشگاه زلزله: قبلاً در خصوص خطرناک بودن گسل تبریز اخطار داده بودیم

۸ ماه پیش پژوهشگاه زلزله شناسی از حرکت سریع گسل تبریز در بازه زمانی کوتاه و قدرت این گسل اطلاعاتی را ارائه نمود که چندان جدی گرفته نشد.

دکتر نظری، معاونت پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی در گفتگو باممتازنیوز، اظهار داشت: ما حدود  ۸ ما پیش در بررسی هایی متوجه شدیم که گسل شمال غرب کشور یا همان تبریز از سرعت حرکت بالایی برخوردار است و ما متوجه شدیم که بر اساس حرکت این گسل می توان بازه زمانی وقوع زلزله را تا حدی پیش بینی کرد.

نظری افزود: قدرت وقوع این زلزله قابل پیش بینی نبود اما خرابی این گسل چیزی ۱۰برابر شدیدتر از زلزله دیروز است.

وی با بیان این که پژوهشگاه زلزله مطالعات خود پیرامون این گسل را با نمایندگان مجلس و استانداردها مطرح کرده بود خاطر نشان کرد: متاسفانه نتایج مطالعات به صورت جدی پیگیری نشد.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که وقوع زلزله غیر قابل پیش بینی است اما بازه زمانی و میزان قدرت زلزله خیزی گسل را می توان با مطالعات زمین شناسی تا حدی پیش بینی کرد و از بروز تلفات مالی و جانی تا حدی جلوگیری نمود.

منبع: انتخاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.