شما هم هر چه می‌خورید سیر نمی‌شوید؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هر چه می‌خورید سیر نمی‌شوید یا چند دقیقه پس از خوردن غذا دوباره احساس می‌کنید باید غذا بخورید؛ بسیاری از افراد از چنین حالتی ناراحتند.

دکتر پژمان علوی‌نژاد درباره این مشکل اظهار نمود: این مشکل یک علامت مشخص از بیماری التهاب اثنی‌عشر است. گاهی این حالت در افراد تا حدی پیشرفت می‌کند که فرد هر لحظه مجبور به خوردن غذا است و به تدریج دچار چاقی می‌شود.

وی افزود: این عارضه بر اثر میکروب هلیکوباکترپیلوری که یک باکتری گرم منفی و ساکن در اثنی‌عشر و معده افراد است، ایجاد می‌شود.

علوی‌نژاد تصریح نمود: این میکروب در کشورهای جهان سوم بسیار ملاحظه می‌شود، به گونه‌ای که در دستگاه گوارش ۶۰ تا ۸۰ درصد مردم دیده می‌شود. هلیکوباکترپیلوری از کودکی وارد دستگاه گوارش می‌شود و همان‌جا می‌ماند و بعد‌ها ممکن است بیماری‌هایی ایجاد کند ولی اگر والدین دقت داشته باشند و از کودکی بهداشت فردی رعایت شود، این مشکل ایجاد نمی‌شود.

 این فوق تخصص گوارش گفت: در التهاب اثنی‌عشر به محض غذا خوردن اسید معده ترشح می‌شود که با غذای خورده‌ شده خنثی شده و اسیدیته معده کاهش می‌یابد و پس از چند دقیقه دوباره اسید معده ترشح شده و فرد احساس گرسنگی و درد می‌کند و این سیکل ادامه می‌یابد.

منبع: ایسنا


پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.