شما چه پیشنهادی برای حذف کنکور دارید؟

زهرا تالانی:  حالا که یکسال برای اجرای این طرح مانده حرف و حدیثها برای نحوه حذف کنکور فراوان است. احتمالا کنکور برای برخی رشته‌ها حذف می‌شود، شاید هم کنکور برای بعضی دانشگاه‌ها حذف شود. پیشنهاد شده‌است که کنکور برای دانشگاه‌های دولتی شهرهای بزرگ همچنان برگزار شود. شاید مبنای قبولی سوابق تحصیلی دوره دانش آموزی باشد و شاید هم هر دانشگاه برای خودش آزمون ورودی جداگانه درنظر بگیرد.
آنگونه که محمدحسین سرو‌رالدین، رئیس سازمان سنجش در گفت وگو با مهراعلام کرده پیشنهاد ها برای نحوه حذف کنکور بیشمار است و هنوز به راه حل مناسبی در این زمینه نرسیده اند.

حذف کنکور برای رشته های پرطرفدار
در طرح جدید سازمان سنجش برای حذف کنکور، رشته‌های کنکور که شامل بیش از ۳۰۰ رشته می‌شوند به سه دسته رشته‌های پرطرفدار و پرمتقاضی، رشته‌های با طرفدار متوسط و رشته‌های کم‌طرفدار تقسیم می‌شوند.
برای رشته‌های پر متقاضی که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد رشته‌های کنکور را در بر می‌گیرند، گزینش دانشجو در این دسته از رشته‌ها علاوه بر برگزاری کنکور، سوابق تحصیلی نیز لحاظ خواهد شد، چراکه این رشته‌ها از جمله رشته‌هایی هستند که معمولا در هر دوره از کنکور متقاضیان زیادی داشته که از این تعداد تنها درصد کمی قبول و مابقی مردود می‌شوند.
دسته دوم رشته‌های کنکور که حدود ۳۰ درصد از رشته‌های کنکور را در بر می‌گیرند و رقابت در آن‌ها کمرنگ‌تر است، می‌توان برای گزینش متقاضیان این دسته از رشته‌ها فقط سوابق تحصیلی را ملاک قرار داد به گونه‌ای که متقاضیان این رشته‌ها از طریق سازمان سنجش ثبت‌نام می‌کنند و سازمان بر اساس سوابق تحصیلی و ظرفیت دانشگاه‌ها گزینش آنان را انجام می‌دهد.
اما برای گروه سوم رشته‌های کنکور که حدود ۵۰ درصد رشته‌ها را نیز شامل می‌شود، رشته‌هایی هستند که معمولا ظرفیت آنان تکمیل نمی‌شود و در واقع کم طرفدار هستند که می‌توان برای این دسته از رشته‌ها به طور کلی کنکور را حذف کرد. برای این رشته‌ها هیچ آزمونی برگزار نمی‌شود و داوطلبان تنها ثبت‌نام کرده و در رشته دلخواه خود پذیرش می‌شوند چرا که در این دسته از رشته‌ها تعداد متقاضیان از میزان ظرفیت دانشگاه‌ کمتر است.

آیا برای ورود به دانشگاه تنها سوابق تحصیلی کافی است؟
کنکور در حالی تا سال دیگر قرار است حذف شود که مطابق مصوبه مجلس، اصلی‌ترین شاخص برای جایگزینی نتایج کنکور سوابق تحصیلی دوران دانش آموزی افراد تعیین شده بود. اما صاحبنظران مسائل آموزشی در خصوص امکان جایگزینی رتبه آزمون سراسری با سوابق تحصیلی و معدل دوران مدرسه همچنان تردید دارند. ساختار نظام آموزشی و فراهم نبودن زیرساخت‌ها و وجود تفاوت‌های بنیادین در خصوص سطح مدارس در مناطق و شهرهای مختلف از جمله دلایل کارشناسان در این باره است.آنگونه که آمار داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۱ نشان می‌دهد امسال تعداد یک میلیون و ۷۰ هزار و ۲۵۰ داوطلب، متقاضی شرکت در آزمون سراسری ۹۱ شدند که حدود ۶۰ درصد این داوطلبان خانم‌ها و ۴۰ درصد نیز آقایان هستند. از این تعداد ۲۰۶ هزار و ۸۷۲ نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی فنی، ۴۵۱ هزار و ۲۸ نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، ۱۲۵ هزار و ۸۳۲ نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، ۱۸ هزار و ۶۴ نفر در گروه آزمایشی هنر و ۱۴ هزار و ۴۵۳ نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی شرکت کرده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که آمار متقاضیان رشته‌های مختلف دانشگاهی متنوع بوده و به طور طبیعی رقابت در برخی از رشته‌های دانشگاهی و همچنین رقابت برای راه یافتن به برخی دانشگاه های خاص و یا شهرهای بزرگ بسیار زیاد و قابل توجه است.
از این رو همچنان برخی معتقدند که باوجود مصوبه مجلس امکان حذف کامل کنکور وجود ندارد.بسیاری از کارشناسان معتقدند که حذف کنکور تنها در برخی رشته‌ها و در بعضی از دانشگاه‌های کشور وجود دارد و امکان ندارد که متقاضیان ورود به دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف، تهران و امیر کیبر بدون آزمون وارد این دانشگاه‌ها شوند زیرا برای حضور در این دانشگاه‌ها رقابت جدی میان داوطلبان وجود دارد.
۴۵۲۳۲

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.